Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

nano zeeaquarium beginnen.

daantje001

ZeewaterForum lid
Hopelijk staat het op juiste plek zo niet verplaats het maar.

Ik ben van plan volgend jaar een nano zeeaquarium op te starten, word een 30 liter nano cube. Maar nu wordt ik van alle info niet veel wijzer dus daarom vraag ik hier maar om advies.
Ik Denk dat ik een compleet pakket ga pakken van dennerle maar hoe compleet Is die? Moeten daar nog dingen bij gehaald worden, zo ja wat?
Moet ik ook extra dingen gaan gebruiken zoals calcium en magnesium? Ik wil wel goed beginnen natuurlijk.
Ik weet dat er geen of weinig vissen in kunnen maar ik ben al blij als ik mooie koralen en zo kan houden die kleuren fascineren mij.
 
Allereerst welkom. Ik ken het Dennerle-pakket niet, maar zover ik dergelijke pakketten ken: meestal zitten er talloze zaken níet in die je wél nodig hebt, en talloze zaken wél die je juist níet nodig hebt.

Ik zou zeggen: lees je goed in en schaf één en ander los aan. Als je je goed hebt ingelezen, heb je een beter beeld van wat wél en niet nodig is en kun je ook gericht vragen stellen. Kijk hier ook eens in de verschillende dagboeken, kan ook erg interessant zijn.
 
Weet wel iets maar door alle info weet ik niet meer wat juist Is.
Ga sowieso met real reef rock werken en na week of 3 mooi stuk levend steen. En afschuimer ontbreekt nog natuurlijk, iemand een tip welk klein Is en goed werkt heb al wat gevonden maar leek als ik weet niet of dat goed Is.
 
Heb vandaag de lfs gebeld waar ik de bak wou halen en zij gaf mij ook nog het volgende advies.

De stromings pomp/ oppervlakte afzuiging Is voldoende en met iedere week 1/3 wsterwissel is een afschuimer voldoende.
 
Ik ben toevallig ook begonnen als leek met een dennerle nano, maar ben binnen drie weken gillend overgegaan op groter, in mijn geval een rsm130. Zal misschien aan mijn onkunde hebben gelegen maar ik kon met geen mogelijkheid de waterwaardes met zo'n klein volume goed genoeg houden voor de koraaltjes e.d.
ik wou dat mensen mij die waarschuwing aan het begin hadden kunnen geven dan was ik als beginner nooit zo klein begonnen. Wil je uiteraard niet ontmoedigen maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.
 
Ik ben vorig jaar begonnen met een Dennerle Marinus 60 liter. Iets groter met iets meer mogelijkheden. Maar wel hetzelfde qua de bijhorende onderdelen.
Ik heb een heel andere ervaring dan de anderen hier merk ik [emoji1]
De dennerle nano's zijn gemaakt voor koralen en evt. een kleine goby, heremiet of garnaal. Daar zijn ze dan ook heel leuk en compleet voor!

Wil je wat lastigere koralen of een iets groter (maar nog steeds klein) visje, dan moet je inderdaad wat doen aan je schuimer en kun je in de loop der tijd je licht, stroming e.d. verbeteren.

Maar zoals de TS al schrijft weet hij dat er weinig tot geen vis in kan en dan is het best een leuk en haalbaar (en ook betaalbaar) bakkie!!! [emoji4]

Je kunt bijv. de tunze of hydor afschuimers in de bak doen. Maar ik had de RedSea Prizm. Deze is hang-on en daarom spaar je ruimte in je toch al kleine bakje. Nano schuimers zijn vaak wel iets luidruchtiger en iets minder efficiënt. Zeker punten om rekening mee te houden!

Waar de rest zeker gelijk in heeft, als het zeewater virus goed aanslaat... Is het te klein!!!
Je wil meer vis, meer koraal, maar ook meer en betere apparatuur.
Ondanks dat ik blij was met mijn nano en deze een ruim jaar goed heeft gedraaid (mooie koralen en vissen) ben ik toch over op 500 liter [emoji43]
 
Dan heb je het wel snel opgegeven, na 3 weken zijn in geen enkele bak de waardes onder controle. Ik heb zelf de 60 liter variant en deze draait naar alle tevredenheid. Gewoon consequent 10 tot 15% wisselen elke week. Voor de wat moeilijkere koralen heb je wel meer stroming nodig dan de pomp die bij de set zit.
 
Dan heb je het wel snel opgegeven, na 3 weken zijn in geen enkele bak de waardes onder controle. Ik heb zelf de 60 liter variant en deze draait naar alle tevredenheid. Gewoon consequent 10 tot 15% wisselen elke week. Voor de wat moeilijkere koralen heb je wel meer stroming nodig dan de pomp die bij de set zit.


Haha, ja was een foutje maar kon zo snel de wijzig button niet vinden, was maanden.
 
Als mijn kraanwater enigsinds goed zijn kan ik dan kraanwater gebruiken of toch osmose? Ik krijg al zeewater bij de bak en potje vloeibare bacteriën. En koop nog 15 liter osmose er bij.
Hoe dik moet zand zijn?
 
In de opstart niet nee na week of 4 denk ik.

Welk osmose apparaat bevelen jullie mij dan aan? De lfs zij dat ik online voor 5 traps moest kijken rond de 120 liter.
 
Ik zou zelf voor 40 euro een osmose kopen.

Ik zou er zelf eerst (in de opstart) geen zand in doen.
Dan is dit er wel een zonder di filter waardoor je wel silicaat in het water krijgt.dit op zo kleine bak lijkt mij geen goed idee.
Kijk eens bij osmoseapparaat.nl daar staat set met di filter en een tds meter voor 129,00.
Je zou er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om voorlopig gewoon zeewater bij je lfs te halen,scheelt voorlopig in de kosten
 
Ik heb geen lfs in de buurt waar ik iedere week heen kan. Maar zijn er geen goedkopere apparaten? Wil wel wat uitgeven voor goed begin en om goed te houden maar 130 euro gaat wel iets te ver.
 
Dat is een mooie basis (heb ik ook). Bestel er ook een DI-filter bij, die haalt de laatste resten eruit.
 
Het is dat je te ver weg zit anders had je het hier kunnen komen halen
 
Bovenaan