Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Triton & sporenelementen icm gevaarlijke waarden

Deels geef ik je hier gelijk in, maar Triton geeft zelf ook een streefwaarde aan die gekoppeld is aan de gekozen manier van meten. Waarom zouden wij dan zelf het resultaat nog juist moeten interpreteren?

Nou het is nog al wat om een hoge koper waarde op je bord te krijgen …. niet iets waar ieder vrolijk van wordt. Maar het ligt allemaal genuanceerder. Voordat je besluit om een 100% waterwissel te doen of andere drastische methodes is het toch wel handig om te weten wat we nu meten. Het is wel een verschil of je vrij koper meet of koper welke zich bevind in andere organismen en/of gekoppeld aan andere stoffen zodat ze niet gevaarlijk zijn. Mijn bak heeft een waarde van 25ugram/liter. Rondkijkend op div forums kom je gemiddeld tussen de 0 en 50 tegen. Wat volgens div onderzoekers vrij gewoon is en wat ook verwacht wordt.

Triton adviseert om een detoxkuur te doen : verwijdert hoofdzakelijk koper door te binden aan stof X om vervolgens te worden verwijdert door chemische filtratie over actieve kool. Dat is nou interessant in de context van dit verhaal. Is dit nou een wondermiddel, slim toegepaste scheikunde zodat alle koperverbindingen loslaten en binden met een andere stof of water met een bruin kleurtje? Of bindt dit alleen vrij koper? Het laatste zou dan vrij zinloos kunnen zijn.

Als je dit topic een beetje doorleest heeft alleen ijzer een rol van betekenis. En komen we weer uit bij, jawel, …….
 
Laatst bewerkt:
Ik snap heel goed wat je bedoelt, maar zolang je niet alle ins en outs van de gebruikte analysemethode en apparatuur weet kan je niet zeggen of het om opgelost, chemischgebonden of koper gaat wat in micro-organismen in opgelagen, laat staan wat de verhouding hier tussen is.

De werking van de detoxkuur zou je ook kunnen vragen, de samenstelling zal niet prijsgegeven worden, maar op welke "type" koper het werkt zzal wel verteld worden.

Ik denk dat veel meer elementen dan alleen ijzer een rol van betekenis spelen, ijzer in zeewater is ook een ingewikkeld verhaal, dus alles wat effect heeft op ijzer heeft uiteindelijk ook weer effect op koper,

Maar even terug naar het begin, heb je buiten een meetbaar hoog kopergehalte andere problemen met je aquarium en waarom vind je een uitslag van 25ug/l te hoog en wil je daar wat aan doen?
 
Maar even terug naar het begin, heb je buiten een meetbaar hoog kopergehalte andere problemen met je aquarium en waarom vind je een uitslag van 25ug/l te hoog en wil je daar wat aan doen?

Tin, Aluminium, Barium en molybdeen waren iets te hoog. Strontium ook maar dat was mijn eigen schuld. Verder gaat het goed in mijn bak en geen problemen. Dus ben ik ongerust : uh nee.

Ik vind een uitslag van 25 wel erg hoog ja …. als 0,1 de streefwaarde is ….. zeker omdat koper als alias giftig heeft :eek: En ook ik wordt beïnvloed door wat hier op het forum allemaal gebeurd en gezegd wordt. Maar ik heb ook een vrij wiskundige studie genoten en daarom is de drang er om alles te willen verklaren, want alles heeft een reden!

ps: in mijn dagboek staat mijn triton analyse mocht je die willen zien
 
De werking van de detoxkuur zou je ook kunnen vragen, de samenstelling zal niet prijsgegeven worden, maar op welke "type" koper het werkt zzal wel verteld worden.

Heb eens een mailtje gestuurd met specifieke vragen die in dit topic aan de orde komen …. wordt vervolgd
 
Ondertussen terwijl we wachten wil ik de stelling eens omdraaien : mensen met een hoog triton gemeten koper gehalte zijn de lucky few waarbij het gelukt is om een behoorlijke populatie plankton te laten leven. Plankton bevat koper en wordt dus gedetecteerd in een koper meting van Triton.
 
Ondertussen terwijl we wachten wil ik de stelling eens omdraaien : mensen met een hoog triton gemeten koper gehalte zijn de lucky few waarbij het gelukt is om een behoorlijke populatie plankton te laten leven. Plankton bevat koper en wordt dus gedetecteerd in een koper meting van Triton.

Mits het plankton in aanzienlijke hoeveelheden de verstuiverkamer van de ICP-OES passeert en dus ook daadwerkelijk gemeten wordt. ;)
 
Mits het plankton in aanzienlijke hoeveelheden de verstuiverkamer van de ICP-OES passeert en dus ook daadwerkelijk gemeten wordt. ;)

Er is in mijn bak nog iets aan de hand welke ik als positief ervaar maar er is vast wel iemand die dit kan verklaren : mijn hele sump groeit vol met zakpijpjes …. volstaan die met afval als eten of hebben die meer nodig?
 
Wat voer je allemaal?

kz coral vitalizer (elke dag)
tropical flakes (heel weinig)
dd lps (1x week)
fauna marin lps (1xweek)
cyclopeeze (2 x week)
ocean nutron granulaat 1 en 2 (elke dag)
sea weed bladen (elke dag)

afwisselend per dag:
lobster eggs
cyclops
mysis
krill
 
Laatst bewerkt:
antwoorden van triton


Op de vraag of ik me zorgen moet maken met een Cu van 25 ugram/liter:
we measure copper as an atom, so every kind of copper will be measured. You don`t need to be too afraid, as for example a lot of people have 25+ppb copper in the aquarium because they dose it in a zeolith system for bleaching the corals. If everything in the tank is ok and you like it, we wouldn`t change too much. If you are unhappy in any case, you know where you should start with improving your aquarium.

Op de vraag of detox alle koper verwijdert:
Detox is made to remove copper out of the tank water, it will normally bind to a lot of kinds of copper and is removed by activated carbon. Still it is possible that it will not remove all.


Op de vraag of levende organismen of kopercarbonaat in de vorm van neerslag de meting beïnvloed :
yes, this is possible but it is not as often as you think, this is happening in approx. 0,5% of all the tests and still be aware, we measure a lot of sea waters around the world in reef habits, also sometimes with a lot of plancton, carbonates, dust... in it without filtration and we never found copper in the amounts that we measured in your tank water right now. For example Flores/Komodo expedition this year, 150 tests, never detected copper.
 
kz coral vitalizer (elke dag)
tropical flakes (heel weinig)
dd lps (1x week)
fauna marin lps (1xweek)
cyclopeeze (2 x week)
ocean nutron granulaat 1 en 2 (elke dag)
sea weed bladen (elke dag)

afwisselend per dag:
lobster eggs
cyclops
mysis
krill

bij mij groeit heel de sump vol met kalkkokerwormpjes, ik voer ook veel fijn voer zoals bosmiden, cyclops, lobstereggs.
ik zie dat jij Coral-vitalizer van KZ gebruikt, zie je sinds je het gebruikt positieve veranderingen, zo ja welke ?
Ik denk erover om het ook te gebruiken als extra voeding voor de sps.
groet,
JW
 
bij mij groeit heel de sump vol met kalkkokerwormpjes, ik voer ook veel fijn voer zoals bosmiden, cyclops, lobstereggs.
ik zie dat jij Coral-vitalizer van KZ gebruikt, zie je sinds je het gebruikt positieve veranderingen, zo ja welke ?
Ik denk erover om het ook te gebruiken als extra voeding voor de sps.
groet,
JW

Ik zie wat KZ belooft : de poliepjes in de acro's worden zichtbaar …. of het echt iets doet met groei en kleur vind ik onmogelijk om daar iets over te zeggen
 
kz coral vitalizer (elke dag)
tropical flakes (heel weinig)
dd lps (1x week)
fauna marin lps (1xweek)
cyclopeeze (2 x week)
ocean nutron granulaat 1 en 2 (elke dag)
sea weed bladen (elke dag)

afwisselend per dag:
lobster eggs
cyclops
mysis
krill

Op de vraag aan KZ of coral vitalizer koper bevat kreeg ik het volgende antwoord:

Hi Mr.Pardon,
there is no copper in Pohl's Coral Vitalizer.


Mit freundlichen Grüssen / Best regards

Thomas Pohl
 
Kort maar krachtig:p
 
antwoorden van triton


Op de vraag of ik me zorgen moet maken met een Cu van 25 ugram/liter:
we measure copper as an atom, so every kind of copper will be measured. You don`t need to be too afraid, as for example a lot of people have 25+ppb copper in the aquarium because they dose it in a zeolith system for bleaching the corals. If everything in the tank is ok and you like it, we wouldn`t change too much. If you are unhappy in any case, you know where you should start with improving your aquarium.

Op de vraag of detox alle koper verwijdert:
Detox is made to remove copper out of the tank water, it will normally bind to a lot of kinds of copper and is removed by activated carbon. Still it is possible that it will not remove all.


Op de vraag of levende organismen of kopercarbonaat in de vorm van neerslag de meting beïnvloed :
yes, this is possible but it is not as often as you think, this is happening in approx. 0,5% of all the tests and still be aware, we measure a lot of sea waters around the world in reef habits, also sometimes with a lot of plancton, carbonates, dust... in it without filtration and we never found copper in the amounts that we measured in your tank water right now. For example Flores/Komodo expedition this year, 150 tests, never detected copper.

grappig : ik kom een onderzoek tegen van rijkswaterstaat naar de concentratie van zware metalen in de Nederlandse kustwateren …. staat op blz 2 van het onderzoek de leuke zin : het heeft geen zin om ongefilterd zeewater te analyseren als het gaat om zware metalen omdat de hoge concentratie zwevend stof de meetresultaten beïnvloed :confused:

Dit onderzoek werd uitgevoerd ism TNO. Het onderzoek werd uitgevoerd met een extratiemethode …. De detectiegrens voor koper was 0.1 ugram/liter. De reproduceerbaarheid bij de proeven voor koper waren:

- gefilterde monsters = 18 %
- ongefilterde monsters = 43 %

(reproduceerbaar was bij hun als het minder dan 30% afweek)

Nou ben ik geen deskundige op het gebied van deze metingen en kan ook niet beoordelen welke meetmethode beter is maar blijkbaar zit er er nog al wat marge in de bevindingen en zijn er "wat zaken" die tot andere resultaten leiden ….

Ik ga in ieder geval weer verder met het genieten van mijn bak en zeg : koper -> nu effe niet ;)
 
Laatst bewerkt:
In dit artikel staan een aantal bruikbare stukken over de oplosbaarheid van verschillende metalen (waaronder koper) in zeewater
http://www.biomedcentral.com/content/pdf/1467-4866-3-11.pdf


Deze is wel interessant en gaat over elementen in zeewater in het algemeen. Geeft voor een gedeelte aan in welke vormen de elementen voorkomen in zeewater
http://www.tos.org/oceanography/archive/22-4_millero.pdf

Deze moet je helaas voor betalen, maar gezien het abstract zeker van toepassing op onze aquaria
http://cdn-pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/jp980709g

Deze is goed samen te lezen met de eerste
http://www.aslo.org/lo/toc/vol_17/issue_5/0661.pdf

Dit gaat over de afhankelijkheid van temperatuur bij de complexvorming van CuCO3
http://www.aslo.org/lo/toc/vol_17/issue_5/0661.pdf

Deze is niet specifiek over koper, maar erg interessant om net even iets meer te lezen over zeewater
http://www.aslo.org/lo/toc/vol_17/issue_5/0661.pdf

Deze gaat in het algemeen over koper in zeewater. Deze is goed te lezen
http://www.chemet.com/file.asp?F=Co...per+and+the+Ocean+Environment1.PDF&C=articles

Zo is er vast nog veel meer te vinden. Hier is heel veel informatie met betrekking tot koper in zeewater uit te halen. Veel lees plezier.

Dank voor deze links. Ik vind de tweede een hoop zinvolle info geven. Samenvattend wat ik interessant vond ivm koper:

- organische deeltjes in zeewater zijn negatief geladen en adsorberen metalen welke positief geladen zijn (ik denk dan aan mogelijke afschuiming)
- bij verlaging van de ph neemt dit proces af (ik denk dan geen voordeel bij het gebruik van een kalkreactor waarbij het aquariumwater wordt blootgesteld aan een verlaagde ph)
- kopercarbonaat laat zijn koper wel los bij verlaging van de ph (ik denk dan -> dus bij het gebruik van kalkreactor komt je koper weer terug vrij : dit kan zo wel pos als negatief zijn volgens mijn mening afhankelijk van het kopercarbonaat gehalte in je bak)
- maar kopercarbonaat is een vrij stabiele stof (muv ph daling)
- en nogmaals een bevestig dat vrije cu toxisch is en dat het totale kopergehalte daar "niets" mee heeft te maken

Ik ben van mening geworden door het lezen van diverse stukken dat de vraag moet worden opgelost waarom in bepaalde aquaria koper wel wordt afgebroken/verwijdert ipv te lopen zoeken naar de input. De input is voedsel maar we kunnen niet zonder! Ik denk dat een wekelijkse waterwissel in dit verhaal alleen symptoom bestrijding is. Tenzij je elke week heeeeeel veel wil wisselen :)

Een mooi voorbeeld is Athony28 : gooit dagelijks van alles en veel in zijn bak als voeding en meet een kopergehalte van NUL. Output via 10% waterwissel per week / afschuimer / actieve kool / fosfaatabsortie / wierenfilter. Van al deze methoden is het niet precies bekend wat het nu precies met koper doet helaas ….
 
Laatst bewerkt:
grappig : ik kom een onderzoek tegen van rijkswaterstaat naar de concentratie van zware metalen in de Nederlandse kustwateren …. staat op blz 2 van het onderzoek de leuke zin : het heeft geen zin om ongefilterd zeewater te analyseren als het gaat om zware metalen omdat de hoge concentratie zwevend stof de meetresultaten beïnvloed :confused:

Dit onderzoek werd uitgevoerd ism TNO. Het onderzoek werd uitgevoerd met een extratiemethode …. De detectiegrens voor koper was 0.1 ugram/liter. De reproduceerbaarheid bij de proeven voor koper waren:

- gefilterde monsters = 18 %
- ongefilterde monsters = 43 %

(reproduceerbaar was bij hun als het minder dan 30% afweek)

Nou ben ik geen deskundige op het gebied van deze metingen en kan ook niet beoordelen welke meetmethode beter is maar blijkbaar zit er er nog al wat marge in de bevindingen en zijn er "wat zaken" die tot andere resultaten leiden ….

Ik ga in ieder geval weer verder met het genieten van mijn bak en zeg : koper -> nu effe niet ;)

Je zou triton kunnen vragen of ze ook een filtratie willen uitvoeren voordat er een meting gedaan wordt, is dat geen optie, dan kan ik ook wel wat filtertjes voor je regelen om het zelf te doen voordat je een volgend monster opstuurt naar ze. Dan heb je voor je zelf een idee om wat voor "type" koper het gaat in jouw geval.
 
Filteren over 0,20 um filters (bv. celluloseacetaat) is m.i. erg belangrijk voordat sporenelementen worden gemeten. Bacterien, algen, zooplankton en detritus kunnen anders de waarden sterk verhogen, terwijl deze elementen niet direct beschikbaar zijn voor zeeleven (wel indirect via filter feeding). Het is van belang het filter twee keer voor te wassen met het te meten zeewater (deze filters geven diverse stoffen af). De derde filtratie kan worden geanalyseerd. Naast het filteren en wassen van het filter is het raadzaam een anorganisch zuur zoals HNO3 toe te voegen (1:100 bij 69%/10.95 M HNO3) om de zware metalen in oplossing te houden. Dit laatste moet natuurlijk niet gedaan worden bij monsters voor nutrientmetingen (NO3).
 
Goede aanvulling Tim, ik zat nog ruim te hoog met 0,5 micron.
Dat aanzuren ken ik wel. Laboratoria waarmee wij werken leveren monsterverpakkingen als zodanig aan.
De vraag is natuurlijk of en welke invloed dit heeft op de meting zoals Triton hem uitvoert.

Waar zijn dergelijke cellulosefilters verkrijgbaar?
 
Bovenaan