Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

spijkerpoliep verwijderen?

vistopia

ZeewaterForum gebruiker
Beste forumleden,

Ik ga mijn aquarium verkopen en daarvoor moet ik dus eerst alles leeghalen. Alleen zit ik met het probleem dat er een spijkerpoliep kolonie op een of twee stenen zit. Kunnen jullie dit bevestigen?

DSC05486.jpg

En zo ja, wat kan ik doen om deze op een veilige manier te verwijderen ? Ik ben namelijk bang dat er een paar zullen scheuren als ik de steen probeer te verwijderen.

Groeten,

Vistopia
 
Beste forumleden,

Ik ga mijn aquarium verkopen en daarvoor moet ik dus eerst alles leeghalen. Alleen zit ik met het probleem dat er een spijkerpoliep kolonie op een of twee stenen zit. Kunnen jullie dit bevestigen?

Bekijk bijlage 401644

En zo ja, wat kan ik doen om deze op een veilige manier te verwijderen ? Ik ben namelijk bang dat er een paar zullen scheuren als ik de steen probeer te verwijderen.

Groeten,

Vistopia

Als dit de spijkerpoliep is die in je aquarium zit kan ik je maar 1 advies geven.

Steen eruit halen, en zo snel mogelijk naar buiten brengen,

Hier een stukje wat ik samen met Erik Westhovens hierover geschreven heb.
https://www.facebook.com/willemhartman1957/posts/1397822633832001
 
Er zijn mensen die er inderdaad gevoelig voor zijn.Ik heb zowel groene als bruine in mijn bak en heb nergens last van(raak ze wel eens aan, niet met opzet natuurlijk)
 
Heb je de mogelijkheid om de steen met Palythoa als laatste te verwijderen? En kunnen ze tot die tijd vrij blijven staan zonder geïrriteerd te worden als je al het andere eerst verwijderd?
 
Heb je de mogelijkheid om de steen met Palythoa als laatste te verwijderen? En kunnen ze tot die tijd vrij blijven staan zonder geïrriteerd te worden als je al het andere eerst verwijderd?

Hahaha ja nee dus :S de steen zit helemaal bovenaan, dus moet er als eerst uit.
 
Oke, dan is het volgende een optie:

ik weet niet of je de steen met 1 hand kunt verwijderen, maar indien dat niet kan dan heb je even hulp van een 2e persoon hierbij nodig. Trek in ieder geval ook handschoenen aan (ook de mogelijke 2e persoon dus).
Neem een plastic tas van flinke dikte (niet zo plastic tasje waar je meestal Chinees eten of snacks van de snackbar in meekrijgt...) en hou deze in het water. Tracht de steen vervolgens zonder de Palythoa al te veel te irriteren dan volledig in de tas te krijgen en haal de tas voorzichtig boven water. Eventueel laat je er eerst nog wat water uitlopen. Daarna de tas direct buiten zetten en dicht laten (water verwijder je door gewoon even een klein gaatje in de tas te knippen, wel daarna weglopen van de tas).
Veel mensen gooien het vervolgens in de afvalbak, maar Palythoa geven zoals bekend gif af en dat kan zich nog verspreiden. Beter is om de steen lang buiten te laten liggen en dood te laten gaan en dan pas langere tijd daarna eens wegkieperen.

Ik hoop dat ik je op deze manier op weg heb kunnen helpen.
 
Er zijn mensen die er inderdaad gevoelig voor zijn.Ik heb zowel groene als bruine in mijn bak en heb nergens last van(raak ze wel eens aan, niet met opzet natuurlijk)

Helaas bestaat er niet zo iets als "ongevoeligheid voor palytoxine". Dit gif heeft simpelweg vat op alle lichaamscellen. Lees dit even.
Als je na een vermeend contact met dit gif geen reactie hebt ondervonden, dan heb je:
- een soort spijkerpoliepen die dit gif niet inzicht heeft.
- of is het gif niet vrijgekomen
- of heb je het gif niet binnen gekregen.

De makkelijkste manier om het binnen te krijgen is via inademen. Het verspreid zich met kleine waterdruppels in de ruimte, vanuit het aquarium waarin het is vrijgekomen. Rechtstreeks vanaf het wateroppervlak of via de afschuimer. Heb je wat met de betreffende spijkerpoliepen gerommeld, ruimte ventileren en vertrek verlaten.

De tip om handschoenen te dragen is een goeie, palytoxine is als het rechtstreeks in de bloedbaan komt veruit het giftigst.
 
Ik had inderdaad vanwege het mogelijk inademen nog willen aangeven dat het dragen van een mondkapje ook geadviseerd is, maar omdat veel mensen enkel de huis, tuin en keukenmondkapjes hebben die niet afdoende zijn, heb ik dat weggelaten.
Maar nu bij deze dan toch maar opgenoemd, iets is tenslotte beter dan niets.
En helemaal op save = ook oogbescherming dragen (in de vorm van een bril).
 
Wanneer je druppels inademt is een standaard kapje natuurlijk wel hulpvol.

Als je meer tijd hebt kan je bv ook aipista X proberen. Of kijken of die button slakken ze eten. Misschien kan je ze zo uitroeien. Maar dat duurt wel langer.
 
Zowel de button etende naaktslakken als de zgn. sundials (de zwart / witte button etende slakken) eten geen Palythoa.
Zelf zou ik inspuiten van Palythoa niet durven doen, juist dan raken ze geïrriteerd namelijk en zal het gif vrijkomen, waarbij de mate uiteraard verschillend is maar toch zou ik geen risico willen nemen en irritatie willen veroorzaken.
 
Zowel de button etende naaktslakken als de zgn. sundials (de zwart / witte button etende slakken) eten geen Palythoa.
Zelf zou ik inspuiten van Palythoa niet durven doen, juist dan raken ze geïrriteerd namelijk en zal het gif vrijkomen, waarbij de mate uiteraard verschillend is maar toch zou ik geen risico willen nemen en irritatie willen veroorzaken.

Mogelijk inderdaad, filteren over kool, en met mate kan het probleem oplossen. Overigens ze zo plaatsen dat ze uit zichzelf langzaam sterven kan mogelijk ook.
 
Ik had de man die alles ging kopen verteld dat ik waarschijnlijk giftige spijkerpoliepen had, maar volgens hem was dat niet zo..
Hij heeft het er toen uit gehaald alsof het niets was :eek: zonder handschoenen enzo.
Dus ja of ze nou giftig waren of niet, we hebben er geen last van gehad. Had er nog speciaal handshoenen voor gekocht hahaha achja
 
Bovenaan