Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nieuw forumlid, voorstellen en de start....

RonaldV2

ZeewaterForum lid
Ik wil mij even voorstellen. Mijn naam is Ronald en ik ben nieuw in de zoutwaterwereld. Ik heb tot voor kort een groot 500 liter Trofis aquarium gehad met daarin veel steen en een grote groep Tropheusen. Omdat ik kleiner ben gaan woning heb ik helaas afstand van mijn aquarium en visbestand moeten doen. Gelukkig heb ik alles kunnen verkopen aan een serieuze liefhebber. Omdat het toch blijft kriebelen en ik bovendien al langer de wens had om een zoutwater bak(je) te hebben heb ik mij flink ingelezen en afgelopen week de stoute schoenen aangetrokken. Ik heb de mogelijkheden qua ruimte en budget bekeken en heb uiteindelijk een Aqua Medic Blenny met bijbehorend meubel gekocht. Helaas is dit ivm mijn woonsituatie het maximale maar het begin is er. inmiddels heeft de bak een paar uur gedraaid met leidingwater. Daarna de boel leeggehaald, wat levend steen geplaatst en de testsetjes in huis gehaald. Nu 6 weken geduld en meten en checken.... Ik heb een mooie samenstelling van steen met daarop al wat lage dieren kunnen reserveren. Over een week of 6 haal ik het op. Tot die tijd staat het in een een grote bak van de winkel. Mijn huidige kleine partij stenen waarmee ik opstart kan ik dan als aanvulling gebruiken. Ik zal regelmatig de vorderingen en wat foto's plaatsen. Tips en informatie uiteraard van harte welkom!! Ik ben best benieuwd of een dergelijk kleine bak tot een succes gaat leiden, Internet laat veel mooie dingen waaronder ook successen zien dus ik ga er van uit dat met de nodige aandacht en inzet een mooi bakje met een beperkte bezetting mogelijk is. Eerste actie van morgen is een stuk zwarte folie aanschaffen want de blik op de zijkant van de bak vind ik niet prettig.... en dan doel ik uiteraard op het deel achter het plexiglas. Zo zijn we weer lekker bezig met de hobby, heerlijk! Groet!
 
Welkom
 
Eerste foto's... voor het idee want zoveel is er nog niet te zien ;) Er komt morgen nog wat steen bij.

DSC_0023.jpgDSC_0026.jpg
 
O en nog even over de techniek aan de achterzijde....
Eigenwijs wellicht want ik lees veel dat actieve kool bij de opstart niet gebruikt wordt maar in de ruimte onder de afschuimer heb ik toch nog maar een zakje actieve kool geplaatst. Verder heb ik het meegeleverde mandje voorzien van filter buisjes met daarop een laagje filterwatten. Onder dit bakje nog een zakje bio substraat. In de ruimte waar de pomp zit heb ik een verwarmingselement geplaatst. Als je de ruimte toch hebt....
Mocht ik 'rare' dingen hebben gedaan dan hoor ik het graag van jullie! Alvast bedankt!
 
Het gaat naar mijn idee allemaal nog volgens plan....
Nog een kilo steen bijgeplaatst. Osmoseapparaat opgehangen en aangesloten. 20 liter Osmosewater staat onder beluchting. Bak is erg helder. Mijn afschuimer fabriceert nog naar weinig schuim. Waterwaarden (27-08):

SG - 1024
NO2 - 0
NO3 - 0
PH - 8,2
KH - 8
PO4 - 0,5

Fosfaat en afschuimen in de gaten houden. Morgen weer meten.....

Vraagje: is een waterwissel al aan te bevelen wanneer waardes morgen nog hetzelfde zijn? Dit ivm het Fosfaatgehalte.

Gr.
 
Huidige zicht op Blenny...
 

Bijlagen

  • RV001.jpg
    RV001.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 26
Vraagje: is een waterwissel al aan te bevelen wanneer waardes morgen nog hetzelfde zijn? Dit ivm het Fosfaatgehalte.

Gr.
Allereerst natuurlijk welkom :) Wat je fosfaatgehalte betreft: ik raad aan vanaf het begin meteen met een kleine hoeveelheid fosfaatverwijderaar te draaien. Met een verversing verwijder je hooguit een percentage van het in het water aanwezige fosfaat. Om fosfaatdepots in de stenen te voorkomen zijn er dus effectievere maatregelen.

Verder zag ik dat je allerlei biologisch filtermateriaal (pijpjes et cetera) gebruikt: dat is meer een 'zoetwaterding'. Ik raad aan deze spullen te verwijderen omdat ze de afschuimer alleen maar tegenwerken.

Veel plezier :)
 
Hoi Tanne,

Bedankt voor je reactie en tips!

Verder zag ik dat je allerlei biologisch filtermateriaal (pijpjes et cetera) gebruikt: dat is meer een 'zoetwaterding'. Ik raad aan deze spullen te verwijderen omdat ze de afschuimer alleen maar tegenwerken.

Tja, macht der gewoonte... ;-) Gelet op het feit dat de actieve kool bij het aquarium werd geleverd neem ik aan dat gebruik ik hiervan wel aan te raden is. Kun je hier iets over zeggen?

Alvast bedankt!

Gr.
 
Hoi Tanne,

Bedankt voor je reactie en tips!



Tja, macht der gewoonte... ;-) Gelet op het feit dat de actieve kool bij het aquarium werd geleverd neem ik aan dat gebruik ik hiervan wel aan te raden is. Kun je hier iets over zeggen?

Alvast bedankt!

Gr.
Tuurlijk. Ik adviseer om ongeveer 20-30 ml kool per 100 L aquariumwater te gebruiken. Tevoren 'wateren' in kokend water, gedurende ongeveer 48 uur gebruiken en dit één keer per maand doen. Kies wel fosfaatvrije kool. Ik weet niet uit m'n hoofd wat er over in de beginnershandleiding uit 2005 staat, maar in m'n boekje uit 2014 staat 't wel ;)

De hoeveelheden die ik aanraad liggen veel lager dan de indicaties van de fabrikant, doel is vooral stabiliteit verkrijgen en behouden en problemen voorkomen. Voor noodsituaties heb je weer veel meer kool nodig, maar da's een ander verhaal :)
 
Ah, ik sla nu aan op de naam.... ;-) Heb je boek inmiddels besteld trouwens. Kool heb ik inmiddels verwijderd en ga ik maandelijks, korter en in kleinere hoeveelheden toevoegen. Nog suggesties vwb de fosfaatverwijderaar of maakt de keuze van het product niet heel erg veel uit?

Gr.
 
Basisvragen

Hoi allemaal,

Bedankt voor de reacties en verwelkomingen tot nu toe!

Ik weet nog van de opstart in mijn zoetwaterperiode dat veel fouten worden gemaakt in de basis. Vandaar een aantal basisvragen die waarop ik zo gauw geen antwoord weet te vinden. Misschien een simpel antwoord maar niet minder belangrijk voor een beginner.

Wanneer ik onderhoud pleeg aan het aquarium waaronder een waterwissel:

- Ik heb gelezen dat het nieuw aangemaakt water langzaam moet worden toegevoegd. Kan iemand hier iets meer over zeggen?

- Hoelang mogen pomp en/of afschuimer uit staan tijdens het waterwisselen? Dit ook ivm de vorige vraag.

- In mijn zoetwaterbak maakt ik de binnenkant van het glas meestal schoon met filterwatten. Is het gelet op de beperkte inhoud van de Blenny verstandig om dit te doen gelet op het feit dat je dan veelvuldig met je handen in de bak gaat? Ik weet het niet maar ik blijf die ruitenreinigers wantrouwen. En dan heb ik nu nog niet eens zand in de bak.

Alvast bedankt maar weer!
Gr.
 
Vandaag is de Refractometer van Aqua Medic thuis bezorgd, Geijkt en water gemeten. Pffff, eerder gebruikt dobbertje wijkt kennelijk wel erg af.... SG bleek 1027/38. Aquariumwater verwijderd en osmosewater toegevoegd. Zit nu op 1024. Laat het even zo voor het geval het nog wat zakt. Dat wordt ook een stuk makkelijker werken met het aanmaken van water voor de waterwissels. Wel weer een hoop geld maar wel erg blij mee!

De kiezelwier begint te gedijen na anderhalve week. De stenen worden al aardig bruin. Ben benieuwd naar de waterwaarden zaterdag! Boekje van Tanne is binnen, ga ik zo even doornemen.
 
Bovenaan