Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dagboek: Lichtintensiteit en resistentie tegen bleken.

ArjenT

Papierterug Schrijver
Hier zal ik allereerst kort vertellen waar het onderzoek over gaat. Recent heb ik mijn scriptie ingeleverd genaamd "The Future of the Great Barrier Reef in the Face of Climate Change" dus de toekomst van het grote barriere rif met klimaatverandering in het vooruitzicht. 1 zin die ik geschreven heb is me vooral bijgebleven (vertaald vanuit het Engels):
Uit onderzoek blijkt dat koraalriffen die zijn blootgesteld aan hoge levels licht gepre-acclimatiseerd zijn tegen bleken. M.a.w. koraal dat heel veel licht krijgt kan beter tegen hoge(re) water temperaturen. En dit is dus precies wat ik wil gaan testen.

Dit wil ik simpelweg doen door koraal op te laten groeien, te acclimatiseren, onder verschillende lichtsterkte en dan langzaam de watertemperatuur te gaan verhogen.

In deze topic wil ik jullie op de hoogte houden van het verloop van het onderzoek. Met name de opbouw e.d.
Harde resultaten kan en mag ik niet met jullie delen op het forum maar wees gerust, deze zullen over 1,5 tot 2 jaar in Ons Zeeaquarium worden besproken.

Dit onderzoek zal beginnen zodra ik alle apparatuur heb. Ik hoop dat dit kort na de zomervakantie zal zijn. Ik zal dan 1 september 2012 beginnen. Het onderzoek zal ongeveer 1 jaar lopen.

Ik ben aan het proberen of ik na mijn eigen onderzoek ook een aantal bachelor studenten (onder mijn supervisie) een soortgelijk onderzoek kan laten doen in een kortere periode (ongeveer 6 weken).

Vragen over het onderzoek kunnen hier gesteld worden.
 
Vandaag weer overleg gehad met mijn begeleider. Heb even van de gelegenheid gebruik gemaakt om een paar foto's te maken.

Op foto 1 ons gebouw de Linnaeusborg. Foto 2, de deur en computer van mijn klimaatkamer. Foto 3, de binnenkant. Nu staan er nog wat schappen e.d. in, dit gaat allemaal leeg. Uiteraard zal ik uitgebreid verslag doen van de opbouw van de kamer. Foto 4, iets waar menigeen jaloers op is denk ik, een kraan met "onbeperkt" gedemineraliseerd water! ;) De laatste foto is een foto van de kelder waar de meeste experimenten plaatsvinden. Links zie je wederom klimaatkamers (niet de mijne, die zit op de 3de etage). De bak in het midden is voor de diklip harders.

20120625_095337.jpg20120625_104532.jpg20120625_104555.jpg20120625_104604.jpg20120625_122634.jpg
 
Spannend allemaal Arjen ! Wat een voorrecht dat je dat werk mag doen !
 
Zeker weten Jan Willem, maar het was er niet van gekomen als ik er niet zelf achteraan was gegaan. Groningen doet op gebied van koraal weinig tot niets, vandaar ook de problemen die erbij komen kijken.

Met wat geluk mag ik over 1,5 jaar naar Australie om daar mijn 2de en laatste onderzoek te doen. Hierna hoop ik nog te promoveren.
 
Wat ik me al een tijd afvraag is of er communictie is tussen koralen al dan niet van de zelfde soort.
Ik merk als ik in mn bak bezig ben en de cladiella aanraak deze wit wegtrekt(poliepen intrekken).
wat ik dan opvallend vind is dat de andere cladiella die een eind verder staat er ook op reageerd.
Toeval of???????
 
Lijkt een leuk onderwerp voor iemand om wat over te schrijven in Ons Zeeaquarium. Ik heb er zo gauw geen antwoord op, wellicht gaat het om afgifte van soort specifieke stress hormonen, of iets met de netelcellen misschien, ik gok maar wat. Misschien weet Tim hier meer over.
 
Eergister bij Isja en zijn vriendin de sump opgehaald. Ben een kleine 2,5 uur daar geweest. Liefhebbers onder elkaar...dan vliegt de tijd!

Vandaag de sump schoongemaakt, zie foto's voor en na schoonmaken. Koste wat uurtjes. :) Heb me ook enkele keren lelijk opengehaald. Isja had me er nog wel voor gewaarschuwd...een gewaarschuwde ik telt niet voor 2. :p
 

Bijlagen

  • 20120712_180559.jpg
    20120712_180559.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 60
  • 20120711_200432.jpg
    20120711_200432.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 60
Afgelopen dinsdag bij Veldhuis in Enschede geweest om de puntjes op de i te zetten wat betreft het onderstel. Was vooral leuk om Jan na 6 jaar weer eens te zien. Niks veranderd! :)

Was ook al een paar jaar niet meer in de winkel geweest, was onder de indruk van de inrichting. Mooie showbakken, een grote koralenbak waar ik een zeer zeldzaam koraal in zag staan, Distichopora sp. Geen idee waarom maar ben er vergeten een foto van te maken.

Erna nog even naar het Haaksbergerveen geweest....mooi stukje natuur. Tegen de verwachting in (het regende) hebben we toch nog 3 adders gevonden. Je blijft bioloog he? :p Onderstaand een foto.

20120717_142531.jpg
 
Vandaag bij Wolle & Susanne van Riffsystem in Duitsland geweest om het aquarium op te halen. Zeer vriendelijke mensen. Zeer behulpzaam. Mocht ook al het noodzakelijke PVC meenemen. Zag wat mooi keramiek staan (zie foto), als ik mij niet vergis heeft een vriend van me dit ook naar volle tevredenheid in zijn bak staan.

De onderzoeksbak staat nu achter het huis onder zijl. Foto's van de bak volgen zodra alles staat, dat zal ergens halverwege augustus worden.

p.s. De foto is NIET door mij gemaakt.

66 x 50 x 47 cm h.JPG
 
Laatst bewerkt:
Vandaag bij Dennis van Houten Import geweest om de stromingspompen en de opvoerpomp op te halen. Een merk waar ik nog niet van gehoord heb, Sicce. De opvoerpomp heeft het kenmerk "silent". Ben zeker benieuwd.
Overigens ook nog een algenmagneet meegekregen. Wederom bijna 2 uur daar geweest, er is iets met zoutwater-hobbyisten.....we kunnen uren vol praten. :p Hartelijk dank Dennis voor je hulp!
 
Vandaag met Arjen en Mark Brinkman (brinky) bij Aqua Compleet geweest om de eerste gesponsorde Orphek DIF-XP op te halen.

We konden het niet laten om er heel even mee te spelen...

Uitleg bij de drie foto's:

1. Foto met mijn spiegelreflex (1/4000 en kleinste diafragma), de verschillende led's zijn duidelijk te zien.
2. De lamp voor mijn bak. ERG veel licht!
3. Schijnsel op de muur: in het echt komt het minder blauw over, wel te zien is dat het licht van de verschillende leds goed gemengd wordt, verschillende lichtkleuren zijn niet te onderscheiden: uitstekend dus!
 

Bijlagen

  • difxp1.jpg
    difxp1.jpg
    44,5 KB · Weergaven: 61
  • difxp3.jpg
    difxp3.jpg
    28,3 KB · Weergaven: 55
  • difxp2.jpg
    difxp2.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 67
Zo, dan eindelijk tijd voor die update. Zoals hierboven gemeld gisteren een leuke dag gehad met Tanne en Brinky. Allereerst bij Arie van AquaCompleet geweest om de eerste Orphek DIF-XP op te halen. Paar leuke foto's geschoten. Stonden leuke koraaltjes in de koralenbak. Wat opviel was de verlichting boven de bak, 1 kant met LED, 1 kant met T5. Met een veel lager wattage werd 1 kant verlicht maar die deed niet onder voor de T5, er leek zelfs meer licht van te komen. Ook heef tTanne geen woord teveel gezegd over hoe die lampen zijn bak belichten, ziet er erg goed uit.
Na een goede biefstuk en genieten voor de bak van Tanne zijn Brinky en ik naar Heusden gereden alwaar we een afspraak hadden met Martijn van Reef Center. We zagen van veraf al bij welk huis we moesten zijn, er kwam een onnatuurlijke kleur naar buiten. :) We werden zeer gastvrij ontvangen. Gezellig een uurtje gezeten, heb de afschuimer (Meerwasser Technik - Afschuimer 1/MTT1) opgehaald, Diakat B fosfaatverwijderaar en D-D stekkenlijm, de rest komt een andere keer. Ook hier wat foto's van gemaakt.

Foto 1: Dat ben ik! Met het pakketje van Orphek met daarin de LED lamp.
Foto 2: Tanne en Brinky bij de koralenbak van AquaCompleet.
Foto 3: 2xOrphek Nilus boven de koralen bak, komt echt een enorme bak licht van die lampen.
Foto 4: Koralenbak AquaCompleet.
Foto 5: Tanne en Arie naast een zending, die grotendeels voor Pieter is.

20120801_154929.jpg
20120801_154819.jpg
20120801_155042.jpg
20120801_155051.jpg
20120801_155202.jpg

 
Laatst bewerkt:
Uit onderzoek blijkt dat koraalriffen die zijn blootgesteld aan hoge levels licht gepre-acclimatiseerd zijn tegen bleken. M.a.w. koraal dat heel veel licht krijgt kan beter tegen hoge(re) water temperaturen. En dit is dus precies wat ik wil gaan testen.

Hoi Arjen,
Was de watertemperatuur rondom die koraalriffen die waren blootgesteld aan hoge levels licht ook hoger dan normaal?
Dus met andere woorden, waren ze ook al gewend aan hogere temperaturen?
 
De paper waar ik mijn onderzoek op baseer:

De wetenschappers observeerden dat in het oosten van het rif rondom Phuket (Thailand), tijdens verhoogde temperaturen, bleaching voorkwam maar dat in het westen van hetzelfde rif er niet/nauwelijks bleaching voorkwam (bij gelijke temperaturen en eventuele anthropogene/natuurlijke stressors). Uit een dergelijke observatie kun je enkele hypotheses beschrijven:
1) Het oosten en westen verschillen genetisch erg veel van elkaar (genotype kan een enorme invloed hebben op de weerstand van een koraal).
2) Het oosten was onderhevig aan te hoge lichtintensiteit (wat ook bleaching induceert)
3) Het westen was onderhevig aan hoge lichtintensiteit voor de hittegolf en verworf bleaching resistance.

Uit uitgevoerde experimenten bleek dat 3 de meest logische was, al konden ze niet aantonen wat nu precies de factor (alg, gastheer of een combinatie van beide) is dat ze een hogere resistance geeft tegen bleaching.
 
Nog een update...gisteren bij Ioannis van Stunning Corals geweest en het één en ander besproken. Vooral voor het maken van de stekken mag ik spullen van Ioannis gebruiken. Nl. een precisie koraalklipper en stekstenen die vastgezet kunnen worden in de stekkentafel. De stenen zijn klein genoeg om misschien de hoeveelheid stekken te kunnen vergroten. Na een leuk gesprek met Ioannis zijn we richting Nijmegen gegaan om de winkel van Marek te bekijken: Dabrowski Aquaria.
Het oude pand kende ik niet maar ik was enorm onder de indruk van het nieuwe pand. Schoon en een prachtig aanbod van zowel koraal als vis. Ook met Marek een goed gesprek gehad. Van Marek heb ik zout gekregen; 150kg Reef Crystals. Ik heb enkele foto's gemaakt van de winkel al zijn ze wat vaag geworden.

Uitleg bij foto's:
1: Marek en mijn goede vriend Roytv
2: Vissenstelling met gezonde vissen en zeer veel zwemruimte
3: Vissenstelling met o.a. enorm rare oranje zeekomkommers (middelste bak bovenin)
4: SPS verkoop bak
5: Overzicht van de zaak
 

Bijlagen

  • 20120816_195236.jpg
    20120816_195236.jpg
    71,6 KB · Weergaven: 94
  • 20120816_195129.jpg
    20120816_195129.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 116
  • 20120816_195151.jpg
    20120816_195151.jpg
    57,3 KB · Weergaven: 84
  • 20120816_195217.jpg
    20120816_195217.jpg
    83,3 KB · Weergaven: 94
  • 20120816_195250zwart.jpg
    20120816_195250zwart.jpg
    78,1 KB · Weergaven: 86
Terugkomend op bovenstaande post, ik moet er nog bij vermelden dat we bij Dabrowski zeer vriendelijk ontvangen werden door Richard (Mestreech). Was ook leuk om kennis met hem te maken.

Het valt me sowieso op hoe vriendelijk iedereen is die die ik tot nu toe heb ontmoet.
 
UPDATE:

Afgelopen woensdag dan eindelijk de boel opgezet in de klimaatkamer samen met Roytv. Om eerlijk te zijn heeft hij het meeste werk gedaan, hij is er nou eenmaal wat handiger in dan ik. Eerst nog bij Veldhuis het RVS frame opgehaald.

Er is nog niet veel te zien, de klimaatkamer moet nog door iemand anders deels leeggehaald worden. We hebben besloten de bak meteen naast de kraan te zetten, wordt vele malen makkelijker. Heb uiteraard wat foto's gemaakt. Ik kwam er vandaag pas achter waarom mijn foto's zo slecht zijn de laatste tijd, de sluiter tijd stond op bijna een seconde.

3 september ben ik voor vast terug in Groningen. De bak zal dan 2 dagen draaien met kraanwater en schoonmaak azijn om alles goed schoon te maken. Daarna zal de bak gevuld worden met demiwater en zout. Dat laat ik 1 of 2 weken draaien. Dan komt er wat steen in (puur voor enten). En later de schoonmaakploeg.

Uitleg bij foto's:
1) Onderstel
2) Halverwege aanleggen van PVC
3) PVC klaar, de opvoerpomp komt vanuit de sump uit in de lange buis voor de voorruit. Daarin zitten enkele tientallen gaatjes waarmee we een spray effect hopen te bereiken (gelijke verdeling van de stroming).
4) De sump met daarin de opvoerpomp, de schuimer en rechts 2 grote stekkerdozen onderaan de kant verlijmd.
5) Resultaat tot nu toe, inclusief alle andere spullen die gesponsord zijn.


20120822_140921.jpg20120822_160239.jpg20120822_170246.jpg20120822_170305.jpg20120822_170354.jpg
 
Bovenaan