Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dennis z'n zoutwatervirus part II

atrox73

enthousiaste beginner
Dennis hier,

Begin dit jaar moeten stoppen vanwege een flinke allergische reactie maar, in afwachting van de uitslag van de allergie testen toch maar weer begonnen......ik....ik kan het niet laten, het zoutwatervirus is te sterk.
Deze keer besloten (na flink wat lezen) op te starten met alleen maar dood steen. Is namelijk het levende steen wat ik vorige keer had gebruikt. Dit heb ik grondig schoongemaakt, een paar maanden aan de elementen bloot gesteld op balkon en toen gekookt. Toen aan de slag gegaan met een boor en wat pvc en er een rotsformatie van gebouwd. Als laats nog een stuk keramiek erbij gehaald (bij Ocean & lake) om het af te maken. Op dit moment zit er kraanwater in en draaien alleen de 2 stromingspompen, een filter met rowa carbon en fosfaatkiller om alle ongewenste stoffen die nu vrijkomen eruit te krijgen. Volgende stap zal het toevoegen van zout zijn en dan toevoegen van bacterieen over langere tijd. Voor dit indraaien trek ik minimaal een maand of 4 uit voordat ik uberhaupt ga denken aan een opruimploeg.
Deze wijze van opstarten heb ik gekozen om zoveel mogelijk de controle te houden over wat ik introduceer in m'n bak (zover als het mogelijk is). Ik verdenk namelijk buttons en/ of spijkerpoliepen van mijn allergische reactie's van vorige keer.
nieuwe start 11 juni 2012.jpg
Nog wat mistig in de bak, maar voor de eerste indruk alvast een foto.
Advies is zeker welkom, voor mij pas de 2e keer dat ik opstart, en met dood steen starten helemaal nul ervaring.

grt Dennis
 
ziet er al mooi uit de opbouw van de stenen

wanneer krijg je de uitslag ??

het is ook erg verslaven

ik ben al aan het denken om naar een grotere bak te gaan ik heb nu 120*60*60

ben benieuwt naar de volgende updates
 
Leuke opbouw zo met die pilaren. Veel succes met de opstart en hopelijk kom je er dit keer zonder 'kleerscheuren' vanaf. Zou zonde zijn als je moet stoppen met de hobby vanwege je allergie.
 
Uitslag van de testen gaat nog wel even duren. Moet nog een paar testen krijgen. Ik heb deze keer express voor een compleet ander soort opbouw gekozen, puur om te kijken hoe dit bevalt. De vorige keer vond ik mijn opbouw wat laag blijven, en in een bak die niet zo groot is wil ik toch zoveel mogelijk de beschikbare ruimte benutten. En eens kijken of ik het zelf zo mooi vindt (oog wil ook wat):)

grt Dennis
 
Een tipje voor je bak,maak een voldoende dikke zandbodem minimaal 5 cm,anders zal de opstart enorm lang duren.

Ik ben zelf op de zelfde manier opgestart,en had ongeveer 6 weken nodig.

Wel voegde ik bijna dagelijks bakterien toe (Bactoplus)

Je zult in het begin best veel algen krijgen en waarschijnlijk ook rode flap,daarom de bakterien en baktoplus is heel erg voordelig.


Heel veel succes met je bakkie
 
@Aad, moet ik die zandbodem er gelijk in doen? met levend steen wordt het afgeraden vanwege alle rotzooi die nog uit de stenen komt. Nu met dit steen komt er nagenoeg niets meer uit natuurlijk. De bacterieen kunnen zich dan natuurlijk wel flink gaan vermeerderen. Ik had vorige keer erg fijn zand, maar deze keer wou ik toch voor wat grover zand gaan. Dan blijft het misschien wel wat langer op zijn plek liggen :biggrin:
Ik was zeker van plan om flink tekeer te gaan met de bacterieen, ook bactoplus gel (namelijk goede ervaringen over gelezen met op deze wijze van opstarten).
alvast weer bedankt voor het advies.

grt Dennis
 
@Ilsemarietje, ben ook harstikke blij dat tie het bij jullie ook goed doet :biggrin:
Ik heb ook even gekeken in jullie dagboek, staat er mooi bij.
Gister 90% waterwissel gedaan (in het kader van het spoelen van de bak en de stenen), en vandaag begin ik met het zout toevoegen (Red sea coral pro salt). Ook begin ik dan met een hoge frequentie van bacterien toe te dienen.

grt Dennis
 
hallo allemaal,

Advies gekregen om het grind erin te doen, licht aan 50% omzo de opstart perikelen (algen) in 1x maal te krijgen en dan langdurig laten grazen door een schoonmaakploeg. (zie topic "dode opstart"). Goed onderbouwd advies, en wie ben ik om het wiel opnieuw proberen uit te vinden:eek: Wat heb je aan goed advies als je er daarna niets mee doet?
Nog iets zitten draaien aan mijn pilaar links de bovenste 2 stenen, voor de rest doe ik op dit moment dagelijks 10 ml bactoplus toevoegen en vul evt. het verdampte water aan met osmose.
Op dit moment een flinke mist in de bak sinds vandaag (ik denk een bacterie explosie). Nu maar eens een maandje dit aanhouden en kijken wat de waarde's gaan doen.
met grind.jpg

(foto is van gister voordat ik heb zitten rommelen aan de pilaar en voor de mistige aanblik)
advies/ tips/ kritiek altijd welkom.

grt Dennis
 
Je kan overwegen,om er een makkelijk koraaltje in te zetten.

Dit is om de cyclus aan de gang te zetten,(verbruikers en gebruikers)

Heb je al een idee hoe en wat je in je bak wil hebben??
 
@Aad, Met een koraaltje plaatsen wil ik nog iets wachten, kwam er gister achter dat mijn test setjes voor NO2 en NO3 2 maanden over datum waren. fosfaat is wel 0.0 en die test is nog betrouwbaar. Ik wil even kijken wat nieuwe setjes zeggen. want ik kan deze volgens mij niet meer vertrouwen (verkleurde helemaal niet meer).
koralen welke mijn favoriet zijn en dus o.a. er in komen zijn acanstrea, turbinaria, hamerkoraal, turbinaria, stylophora pistillata, ricordea yuma's en in de hoogste regionen van de bak een paar (stuk of drie) sps maar welke ben ik nog niet uit.
andere levende haven zat ik over een koppel harlekijngarnalen te denken (diepvrieszeesterren zijn hier in de buurt te verkrijgen gelukkig), tridacna maxima, jack in the box, een gobie (soort ben ik nog niet uit) en de door mijn vriendin verplicht koppel anemoonvissen.
Voor het schoonhouden van mijn grind wou ik in eerste instantie babylonslakken inzetten echter las ik dat die niet zo handig zijn in combinatie met een doopvont (klopt dit?). Voor een zandhapper is mijn grind te grof denk ik. Ben dus nu aan het bedenken welk diertje ik hiervoor kan inzetten. even geen idee op dit moment.
Zodra mijn waardes goed heb kunnen testen zal ik eens serieus gaan kijken naar een mooie leder.
groeten en bedankt voor alle advies

grt Dennis
 
@Aad, Met een koraaltje plaatsen wil ik nog iets wachten, kwam er gister achter dat mijn test setjes voor NO2 en NO3 2 maanden over datum waren. fosfaat is wel 0.0 en die test is nog betrouwbaar. Ik wil even kijken wat nieuwe setjes zeggen. want ik kan deze volgens mij niet meer vertrouwen (verkleurde helemaal niet meer).
koralen welke mijn favoriet zijn en dus o.a. er in komen zijn acanstrea, turbinaria, hamerkoraal, turbinaria, stylophora pistillata, ricordea yuma's en in de hoogste regionen van de bak een paar (stuk of drie) sps maar welke ben ik nog niet uit.
andere levende haven zat ik over een koppel harlekijngarnalen te denken (diepvrieszeesterren zijn hier in de buurt te verkrijgen gelukkig), tridacna maxima, jack in the box, een gobie (soort ben ik nog niet uit) en de door mijn vriendin verplicht koppel anemoonvissen.
Voor het schoonhouden van mijn grind wou ik in eerste instantie babylonslakken inzetten echter las ik dat die niet zo handig zijn in combinatie met een doopvont (klopt dit?). Voor een zandhapper is mijn grind te grof denk ik. Ben dus nu aan het bedenken welk diertje ik hiervoor kan inzetten. even geen idee op dit moment.
Zodra mijn waardes goed heb kunnen testen zal ik eens serieus gaan kijken naar een mooie leder.
groeten en bedankt voor alle advies



grt Dennis

Mexicaanse turboslak misschien???
 
Mexicaanse turbo's zijn een perfect "wapen" tegen rode pluisalg. Weet ik jammer genoeg alles van, ik heb daar vorige keer een flinke strijd tegen moeten leveren. Zijn ook echte bulldozers (en worden ook flink groot) dus die wou ik pas inzetten mocht de "rode horror" weer opkomen. Qua slakken wou ik "gewone turbo's" inzetten. Sowieso doe ik om de zoveel tijd zelf het grind reinigen, maar ik ben er nog niet uit welke natuurlijke assistentie ik wil inzetten. vorige keer had ik een zandzevendezeester, maar met harlekijnen in de bak wordt dat een kort verblijf ben ik bang. :biggrin:

grt Dennis
 
Ik denk dat je het zand in jou bak heel mooi schoon kan houden met 1-2 zeemuizen en een troep nassarius slakken, zonder dat je er zelf in moet gaan woelen.
 
@bjorn95 Die nassarius slakken da's zeker een goede optie die kende ik niet dus even gegoolged, denk als de bak een tijdje draait (en de bodem wat minder steriel is) dat deze een goede aanwinst zijn'
@San en Linda, bedankt ben er zelf ook best tevreden over tot nu toe. Het is radicaal anders als wat ik vorige keer had. Nu eens kijken of ik het mooi kan laten begroeien. Had deze keer veel meer tijd ervoor uit getrokken om m'n "rotsformatie" te krijgen zoals ik wil. Eerlijk gezegd ben ik met dit soort dingen best een pietlut en vindt ik dat het altijd beter/ mooier kan.:eek: Vooral als je kijkt bij andere dagboeken, dat is altijd weer een bron van inspiratie, maar dan kijk ik ook weer gelijk kritisch naar mijn eigen "scape". Maar je kan niet blijven rommelen hahaha

grt Dennis
 
Nu een week elke dag 15ml bactoplus toegediend, na twee dagen flinke "mist" in de bak gehad. Dit duurde 2 dagen, water is nu weer helder. Ik ga nu om de dag doseren. Nog geen alg groei waarneembaar, fosfaat is op dit moment 0.0, NO2 en NO3 test setjes waren over de datum (2 maanden). Even wachten op nieuwe test setjes.

Advies altijd welkom.:)

grt Dennis
 
Weer een week verder, geen veranderingen in de bak. Ik wacht nog tot mijn nieuwe test setjes binnen zijn voordat ik een koraaltje ga plaatsen. Echter......nog geen spoor van alg o.i.d. (zal het komen dat ik mijn steen en alles wel erg schoon heb gemaakt?).
Zal wel komen als ik het eerste koraal er in doe, met alle "vervuiling" die dan meekomt op het steentje. Nooit gedacht dat ik alg zou gaan missen :p

grt Dennis
 
Vandaag voor het eerst waterwissel, en het eerste koraal geplaatst, dit om de cyclus in mijn bak te helpen.
Maar ik heb nog steeds geen spoortje alg........mijn stenen zijn nog hel wit, hopelijk komt hier verandering in met het plaatsen van het koraal. Ik maar zeuren dat ik alg wil, terwijl vorige opstart met levend steen leek het maar niet te stoppen......het is ook nooit goed :p

grt Dennis
 
inmiddels iets verplaatst sinds gister, want hij stond iets teveel in de stroming.
eerste koraal.jpg
In werkelijkheid groener als op de foto, op de nieuwe plek zijn ze gelijk helemaal open gaan staan, en zijn de "mondjes" nu mooi zichtbaar.
advies blijft altijd welkom.

grt Dennis
 
Bovenaan