Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

DRINGEND -- te grote egel

J

Jean

Guest
Wie kan me truucje aanraden ivm uithalen grote egel.
Dat beest voelt hem zo goed in mijn bak dat ie echt te groot wordt. moet nu ongeveer diameter hebben van 25 à 30 cm, en zijn stekels zijn me echt te scherp.
daarbij komt dat ie mijn kalkalgen zo lekker vindt dat mijn steen gewoon wit wordt. Echt geen zicht.

Vraag : Hoe haal ik hem eruit zonder hem te schaden? hij zet zit vast op steen of ruit en dan kan ik hem niet pakken zonder kleerscheuren voor mij en hem.

Mocht er iemand ervaring hebben -- graag nieuws.
Anderzijds, als er iemand van jullie hem wil, ik wil hem gerust ruilen.
groeten
Jean
 
Om wat voor egel gaat het?  
Als het een diadeem is, dan kun je zonder gevaar voor de egel hier de stekels van knippen. Net alsof ie naar de kapper gaat ;D. (Let wel op dat je de afgeknipte stekels uit de bak haalt, ander kun je er eens je vingers in steken ???)

Vervolgens kun je een (kunstof) aquariumpje of bv een emmertje over de egel heen zetten. Nu simpel de egel van de stenen of ruit halen door de bak tegen de egel aan te stoten. (kan zit eerst vaster zuigen, maar zal spoedig op de vlucht slaan en dan kun je hem vangen.)

Is het geen diadeem, dan moet ik je aanraden om een grotere emmer te nemen en hierin de egel op te vangen :p.
 

Bijlagen

  • DSC08784(1).jpg
    DSC08784(1).jpg
    159,7 KB · Weergaven: 0
  • DSC08783.jpg
    DSC08783.jpg
    207,6 KB · Weergaven: 0
  • DSC08780.jpg
    DSC08780.jpg
    179,9 KB · Weergaven: 1
Diadeem-egels kun je vaak 'vangen' door ze aan één stekel op te tillen (per ongeluk buigen -> gebroken stekel), en evt. bij te sturen met een stokje o.i.d.

Andere egels zijn vaak niet zo scherp.. Ik zou trouwens niet weten wie je blij maakt met zo'n oversized grasmaaier. Mooi vind ik ze wel altijd..

groetjes
Tanne
 
bedankt voor jullie tip
is inderdaad diadeem. ga hem vandaag vangen, en kijken bij de aquariumshop als zij hem niet willen, anders zet ik hem in de sump; maar vrees dat ie daar na tijd zal sterven van de honger.
Jean
 

Bijlagen

  • IMG_5680.jpg
    IMG_5680.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 1
  • IMG_5677.jpg
    IMG_5677.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 5
  • IMG_5679.jpg
    IMG_5679.jpg
    80,9 KB · Weergaven: 2
Bovenaan