Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In den Vlieghende Visch

Week 3 van de opstart.

SG: 1.0265
KH: 9
PO4: 0.03
NO2: 0.25 - 0.5
NO3: <2

De KH zou zelfs gestegen zijn en dat kan natuurlijk niet als je niets toevoegt.
Zo zie je maar weer welke waarde je aan de testjes moet toekennen.:p
De nitrietpiek is op zijn retour, dus volgende week kan er weer een portie levend steen in.;)

Over het refugium ben ik nog niet tevreden, het chaeto draaide nog wel rond, maar er was een forse toename van rode pluisalg (zie foto's).
Nou heb ik bij Max een maanden lange rode pluisalg plaag doorstaan en daar heb ik geen goede herinneringen aan overgehouden. :(
Dus geen halve maatregelen genomen.:cool:
Het chaeto dat zelf ook flink gegroeid was helemaal uit elkaar getrokken en enkele draadjes die mij absoluut pluisvrij leken weer terug in het refugium gedaan.
Het refugium zelf helemaal afgeheveld door een gafzak waarna het schone water terug kon.
Het chaeto draait nu niet meer. Ik heb de slang die zorgde voor de stroming weg gehaald. Bij een stroomstoring zou ik anders het risico lopen dat dit refugium dat toch goed is voor ruim 50 liter het afschuimervak in zou hevelen met alle gevolgen van dien.:(

Verder ben ik nog niet tevreden over de werkbaarheid van de sump in combinatie met de werkhoogte in de kast.
De eiwitafschuimerbeker uit de kast halen is door die weinige ruimte gedoe,
de afschuimer er uithalen is een operatie.:(:(:(
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald,
na de vakantie gaan Arie en ik naar een goede oplossing zoeken.:biggrin::biggrin::biggrin:
Wellicht ook meteen de indeling van de sump veranderen, naar mijn smaak is de stroming in het refugium nu veel te laag.
 

Bijlagen

  • IMG_5854.jpg
    IMG_5854.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 24
  • IMG_5805.jpg
    IMG_5805.jpg
    78,6 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Hey Annetje,

Zomaar ff een vraagje tussendoor, als ik zo brutaal mag zijn....
Met welke apparaat meet jij je zoutgehalte?

byby
Hey Jack,

Ik gebruik een goede zoutdobber van JBL, echt een fantastisch instrument.
Ik ben begonnen met een refractometer van D&D, maar die bleek niet betrouwbaar, hoe vaak ik ook ijkte. Er kwamen te vaak uitslagen uit die naar mijn smaak helemaal niet konden. Dus ondanks het gegeven dat iedereen riep dat dit toch echt het meest betrouwbare instrument was ben ik een andere koers gaan varen.

Met deze zoutdobber kom ik op consistente metingen. Het is een doordacht ontwerp voorzien van een thermometer.
Ook de buis die je moet vullen met zeewater is doordacht. Doordat je de bodem los kan maken kan je hem goed schoonmaken zodat er geen zout kan achterblijven. Dat zou anders de opeenvolgende metingen vals positief laten stijgen.

Zie ook #681 van 'mijn lange afstandsrelatie met Max' voor foto's.

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?62905-mijn-lange-afstandsrelatie-met-Max./page28
 
Laatst bewerkt:
Mooie dobber, die heb ik nog niet........;), die D&D refractrometer wel(paniek!! nu ik jouw Maxpost#681zoutmeetverhaal lees. nee gelukkig valt het mee, die van mij is blijkbaar geen maandag ochtend model, haha.)

Ik als beginner vind het zoutgehalte maar een vreemd ding.
Alleen al die verschillende eenheden waarin je je zoutgehalte kan uitdrukken doet mij lichtelijk de wenkbrauwen fronzen.
Dus, om geen risico te nemen en om met de materie vertrouwd te raken heb ik dan maar drie verschillende type meetapparaten gekocht. En gelukkig komen ze alle drie redelijk overeen. Alleen zo'n mooie dobber had ik nog niet. Eens kijken of ik die ook ergens op de kop kan tikken. Waar heeft Max de dobber trouwers gekocht?:rolleyes:

Hey Jack,

Ik gebruik een goede zoutdobber van JBL, echt een fantastisch instrument.
Ik ben begonnen met een refractometer van D&D, maar die bleek niet betrouwbaar, hoe vaak ik ook ijkte. Er kwamen te vaak uitslagen uit die naar mijn smaak helemaal niet konden. Dus ondanks het gegeven dat iedereen riep dat dit toch echt het meest betrouwbare instrument was ben ik een andere koers gaan varen.

Met deze zoutdobber kom ik op consistente metingen. Het is een doordacht ontwerp voorzien van een thermometer.
Ook de buis die je moet vullen met zeewater is doordacht. Doordat je de bodem los kan maken kan je hem goed schoonmaken zodat er geen zout kan achterblijven. Dat zou anders je opeenvolgende metingen vals positief laten stijgen.

Zie ook #681 van 'mijn lange afstandsrelatie met Max' voor foto's.

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?62905-mijn-lange-afstandsrelatie-met-Max./page28
 
Mooie dobber, die heb ik nog niet........;), die D&D refractrometer wel(paniek!! nu ik jouw Maxpost#681zoutmeetverhaal lees. nee gelukkig valt het mee, die van mij is blijkbaar geen maandag ochtend model, haha.)

Ik als beginner vind het zoutgehalte maar een vreemd ding.
Alleen al die verschillende eenheden waarin je je zoutgehalte kan uitdrukken doet mij lichtelijk de wenkbrauwen fronzen.
Dus, om geen risico te nemen en om met de materie vertrouwd te raken heb ik dan maar drie verschillende type meetapparaten gekocht. En gelukkig komen ze alle drie redelijk overeen. Alleen zo'n mooie dobber had ik nog niet. Eens kijken of ik die ook ergens op de kop kan tikken. Waar heeft Max de dobber trouwers gekocht?:rolleyes:

Ha Jack,

je kunt hem bestellen bij Aquacompleet.

Meten is weten toch!uitsteeekend
 
Fine tuning.:p

Er is nog een probleem met het waterniveau in de bak.
Met kammen op de overloop stijgt het water naar mijn smaak te hoog, tegen de glasstrips aan.
Dit kan je natuurlijk oplossen door een aantal tanden uit de kam te breken, maar dat vind ik niet zo mooi staan.

En los van het esthetisch aspect, het biedt ook sexy shrimps mogelijkheden tot ontsnappen naar de sump.
En dat is de bedoeling niet.:(

Dus vijlen en vijlen, en nog meer vijlen en vol verwachting de kammen weer geplaatst.

Hmmmm, deze inspanning is voor niets geweest......:(:(:(

Weer eens verder denken.:confused:
 

Bijlagen

  • IMG_5945.jpg
    IMG_5945.jpg
    33,9 KB · Weergaven: 26
  • IMG_5813.jpg
    IMG_5813.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 30
Misschien een idee om je opvoer pomp iiiiets te knijpen??

Gr carlo

Is de opvoer iets afknijpen misschien een idee....

tandjes om en om iets naar binnen en buiten buigen.

Wat dacht je van deze manier, kammen weghalen en zoiets maken. werkte goed bij mij oude aquarium. Is ook gelijk tegen springende vissen.

Grtz, Sander
Mannen, wat heerlijk dat jullie meedenken.:biggrin:

De pomp knijpen is een goed idee dat ik echter als laatste redmiddel wil inzetten. Er zit namelijk geen kraan in mijn opvoer. Daarnaast bevalt de power van deze pomp me wel, hij zorgt voor redelijk wat stroming en dat is mooi meegenomen.:)

Het uitbuigen van die tandjes vind ik een geweldig idee, ben gelijk aan het buigen gegaan.uitsteeekend

En het afdekken "a la Sander" vind ik ook super. :biggrin:
Maar waar o waar koop je zo'n rek? Is dat trouwens egg-crate? :confused:
 

Bijlagen

  • IMG_5956.jpg
    IMG_5956.jpg
    25,2 KB · Weergaven: 22
Hoi Anne ik heb het roostertje zelf gemaakt van 2 simpele strand tennisrackets van enkele euro's.
1 mislukte toen had ik de ander nog;)
En anders kun je vrijwel overal aan een kunstof roostertje komen:)
Pomp knijpen zou ook pas mijn laaste redmiddel zijn, omdat het ook erg zonde is van de energie dan je dan weggooid.
Succes!

Mvg, Sander
 
Hey Gandalfje, bedankt voor de tip. Het is inderdaad een grote plaat. Ik ga nog eens rondneuzen. :p

Hoi Anne ik heb het roostertje zelf gemaakt van 2 simpele strand tennisrackets van enkele euro's.
1 mislukte toen had ik de ander nog;)
En anders kun je vrijwel overal aan een kunstof roostertje komen:)
Pomp knijpen zou ook pas mijn laaste redmiddel zijn, omdat het ook erg zonde is van de energie dan je dan weggooid.
Succes!

Mvg, Sander
Haha Sander, jij bent ook een creatieveling! Ik hou je idee in mijn achterhoofd. Jullie reacties hebben mij in ieder geval aangemoedigd om meer "out of the box" te denken.:cool:


Kammen ondertussen ingebracht, en het waterniveau is echt precies goed! Met dank dus aan Rainier.:biggrin:
 

Bijlagen

  • IMG_5957.jpg
    IMG_5957.jpg
    68,7 KB · Weergaven: 29
  • IMG_5958.jpg
    IMG_5958.jpg
    46,4 KB · Weergaven: 21
Week 4 van de opstart.

SG: 1.0255
PO4: <0.03
NO2: 0
NO3: 0

Ik heb toch maar gefilterd over Rowaphos nadat ik het chaeto meer dan gehalveerd had.
Linksom of rechtsom ligt het fosfaat nu op een wat beter niveau.
Nitriet gedaald naar nul dus morgen weer wat levend steen gaan uitzoeken, een kilo of 10.:eek:
Ga er wel een flink tripje voor maken, maar Reef Corner moet toch eens bezocht worden.:p
Bovendien ligt er nog een prachtig aquarium in de buurt.uitsteeekend

Nog wat leven gespot, ik denk dat we dit hele lange beest moeten kwalificeren als een "ribbonworm", meer specifiek kan ik helaas niet zijn.

Ik dacht dat het dezelfde was die ik ook wel eens in Max heb gezien, maar het geheugen is niet alles.:(
Echt een andere tekening.:biggrin:
De bovenste foto's laten de worm zien in "den Visch" de onderste foto de worm uit Max.



Goed om te lezen dat het verbuigen al heeft geholpen en dat je geen tanden hoeft te verwijderen.

Hier hebben ze ook 'stekkenrooster' en het is ff wat dichter bij.

http://www.seaflower.nl/product_info.php?cPath=181&products_id=1003
Hey Rainier, bedankt voor de tip.;)
 

Bijlagen

  • zondag 006.jpg
    zondag 006.jpg
    70 KB · Weergaven: 31
  • IMG_5832.jpg
    IMG_5832.jpg
    81,2 KB · Weergaven: 25
  • IMG_5833.jpg
    IMG_5833.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 21
Het was een heel avontuur, onze reis van Zeeland naar Neerglabbeek.
En onze Tom-tom was ook niet helemaal uitgeslapen, hij leidde ons met speels gemak naar wegen die volledig afgesloten waren vanwege wegwerkzaamheden.:(
Maar een uur later dan gepland waren we toch echt in de buurt van Theo, nog een keertje naar rechts volgens Tom-tom en tot onze schrik belanden we op een modderpad.
Glibberend en glijden kwamen we uiteindelijk toch uit op de Verbindingsweg.uitsteeekend

Maar de tocht was ondanks de om-om meer dan de moeite waard.
Wat een schitterende dieren bij Reef-Corner, jammer dat het niet om de hoek is.
Zoveel moois dat je echt niet kiezen kan.:eek:

Maar ja, in mijn bakkie kan nog niets geplaatst worden, dus een ander visje verschalkt.:eek:



 

Bijlagen

  • IMG_5971.jpg
    IMG_5971.jpg
    86,6 KB · Weergaven: 16
  • IMG_5968.jpg
    IMG_5968.jpg
    131,7 KB · Weergaven: 24
  • IMG_5978.jpg
    IMG_5978.jpg
    48,9 KB · Weergaven: 18
Bovenaan