Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In den Vlieghende Visch

Wat ik altijd doe is de opvoer uitschakelen zodat de sump vol loopt, tot de afvoer stopt zeg maar. Dan pomp ik de hele sump leeg en vul ook de sump weer. Op die manier wroet je niet in de hoofdbak (die gewoon doordraait met streamers) en kan je op je gemak alles vervangen. Zorg trouwens wel dat je vantevoren ff je onderhoud in de hoofdbak hebt gedaan (ramen, zand, schoonmaken whatever) dan gaat dit nog mooi mee de sump in bij het uitschakelen. Wat betreft je schuimer, waarschijnlijk schakel je hem tegelijk in bij het inschakelen van de opvoerpomp of niet? :rolleyes:
 

Hey Miranda,

De manier die jij beschrijft klinkt logisch en comfortabel. Het is dus zaak dat ik elk apparaat apart aan en uit kan doen, zoals ik dat ook bij Max kon.

Had jij niet zo'n stopcontacten doos met elk een aan- en uitknop?
Zo ja, waar heb je die gekocht?
 
oeh dan moet je ff terugscrollen in mn dagboek, link staat ergens. En ja dat is het meest handig, de streamers werken bij mij altijd door terwijl ik rommel in de sump. Ideaal en minst stressvol. Ik doseer evt toevoegingen ook zoveel mogelijk in de sump, daar is hij ook erg handig voor!

En wat betreft je schuimer, als je hem tegelijk weer aanzet met je opvoer, dan is het waterniveau in je schuimer nog niet goed (meestal te hoog omdat je vak volstaat) en daarom loopt hij over...
 
oeh dan moet je ff terugscrollen in mn dagboek, link staat ergens. En ja dat is het meest handig, de streamers werken bij mij altijd door terwijl ik rommel in de sump. Ideaal en minst stressvol. Ik doseer evt toevoegingen ook zoveel mogelijk in de sump, daar is hij ook erg handig voor!

En wat betreft je schuimer, als je hem tegelijk weer aanzet met je opvoer, dan is het waterniveau in je schuimer nog niet goed (meestal te hoog omdat je vak volstaat) en daarom loopt hij over...

@ annetje
Zoek ff naar showtec dj switch .:)
Bedankt allebei, zo kan ik snel even verder zoeken.
 
Ik gebruik zelf een Ehmann 5-voudige individueel schakelbare stekkerdoos voor alles dat niet via de profilux wordt gestuurd. Heb hem in Dld gekocht maar ze zijn ook verkrijgbaar bij Conrad. http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=610186
Haha wat een toeval. Precies die Ehmann heb ik gisteren bij Conrad besteld.

Ik had ook gekeken naar de showtec dj switch, maar die is voor mijn opstelling niet praktisch omdat de stekker dozen aan de onderkant zitten. Ik zag niet hoe ik dat zou moeten monteren.:rolleyes:

Anyway: Tnx voor jouw link.:)
 
Dag Annetje,

Beetje een late reactie op u vraag welke bak het wordt...maar toch:

De bak voor mijn pa is klaar, de maten zijn 1m20 lang, 60 diep, 60 hoog (50 waterhoogte). Links een grote "natte overloopkamer" waar 2 grote durso standpipes inkomen, rechts een grote droogkamer om kabels en opvoerbuis door te laten + eventueel stromingspompen op te monteren.

Voor de sump dachten wij aan 80 (of 100) x 40 x 40 in 3 of 4 trappen, maar ivm de indeling zijn we er nog niet uit.

Ik dacht om links in de sump het water te laten instromen in een gafzak en zo verder in de eerste kamer, dan een dubbel tussenschot. Daarna zou de ruimte voor de afschuimer komen met hierachter een enkel tussenschot. De volgende ruimte zou dan moeten dienen als ruimte voor "eender wat", reserveruimte laat ons maar zeggen voor als er later meer toestellen komen. Het laatste vak zou voor de opvoerpomp moeten dienen...
 
Het heen en weer.

Met hoge snelheid schiet er een slangachtig diertje door de bak, van links naar rechts, naar boven, naar beneden, als je naar hem kijkt krijg je al het heen en weer.:eek:

De avond gebruikt om hem te vangen, eens kijken of hij in de isoleer wat rustiger wordt.

Zijn gedrag verloor in het kleine bakje niets van zijn grote onrust. Ik heb er wel wat foto's van weten te maken.
Het lijkt mij een worm-achtige. Ik zal hem eens plaatsen in de rubriek: wat is dit.
 

Bijlagen

  • IMG_5724.jpg
    IMG_5724.jpg
    37,8 KB · Weergaven: 18
  • IMG_5727.JPG
    IMG_5727.JPG
    183,3 KB · Weergaven: 20
  • IMG_5719.jpg
    IMG_5719.jpg
    23 KB · Weergaven: 18
Ik heb precies hetzelfde beestje in de bak rondzwemmen het komt alleen te voorschijn als de lampen uit zijn ben ook wel benieuwt wat het is.
 
Lijkt toch wel iets weg te hebben van een jonge eunicid behalve dat deze doorzichtig lijkt en ik de typische kaken mis. Toch lijkt het me geen uitgesproken vriendelijk beestje dus de "isoleer" lijkt me inderdaad de goede plek...
 
Ik heb precies hetzelfde beestje in de bak rondzwemmen het komt alleen te voorschijn als de lampen uit zijn ben ook wel benieuwt wat het is.

Lijkt toch wel iets weg te hebben van een jonge eunicid behalve dat deze doorzichtig lijkt en ik de typische kaken mis. Toch lijkt het me geen uitgesproken vriendelijk beestje dus de "isoleer" lijkt me inderdaad de goede plek...

Ha Hans en Soulraver,
Het lijkt inderdaad een borstelworm te zijn. Rainier (MabuyaQ) kwam met de interessante opmerking dat het om een epitoke borstel worm zou gaan. Daar heb ik al wat op gegoogled en wat ik gelezen heb is waanzinnig boeiend.
Ik zal er nog eens een tekstje aan wijden.
 

Tijd voor een kleine rondleiding door de machinekamer van de Visch.

Als je een RSM 250 gewend bent dan lijkt de sump van deze bak op grote mensenspeelgoed.

Helemaal links het refugium (52 liter).
Hij wordt door een kleine opvoerpomp (300 l/uur) vanuit het afschuimervak gevoed, dan via een kleine overloop het afschuimervak weer in.

Hij heeft inmiddels al een bewoner, een bol cheatomorpha linum.:eek:
 

Bijlagen

  • IMG_5531.jpg
    IMG_5531.jpg
    61 KB · Weergaven: 47
  • IMG_5455.jpg
    IMG_5455.jpg
    41,3 KB · Weergaven: 37
  • IMG_5527.jpg
    IMG_5527.jpg
    57,4 KB · Weergaven: 35

Een van de problemen bleek echter dat het chaetomorphum passief op de bodem bleef liggen.
De bovenkant krijgt dan wel licht, maar de onderzijde niet.

Op youtube had ik wel filmpjes gezien waar men het chaeto liet draaien door bijvoorbeeld een luchtpomp.
Maar aan geborrel in de zitkamer heb ik geen behoefte.

Dus heb ik hem maar aan het spit geregen, en hij draait super, haha!;):eek::p
 
Hahahahaha, briljant!!!

Is het gek om 's nachts trek in een halve kip te krijgen?
 
Week 2 van de opstart.
Waarden van gisteren:
SG: 1.0265
KH: 8
PO4: 0 - 0.03
N02: 1.5 - 2
N03: 2.

Waterwissel gedaan.
Zoutgehalte gaat langzaam de goede kant uit. Uiteraard meer osmosewater toegevoegd.

Opvallend vind ik dat er nog geen nitraatpiek waarneembaar is.
Dus nog even wachten op de toename van de nitrificerende bacteriën.

Of is het zo dat het chaeto in het refugium het nitraat en fosfaat al verbruikt heeft????:confused::confused::confused:

Dat zou namelijk mooi zijn want dat is namelijk de bedoeling.:cool:

Dit brengt mij overigens op de volgende vraag.
Een opstart van 6 maanden, vergt dit niet af en toe wat voeding voor al het leven dat het levend steen herbergt???

Ik ben benieuwd naar de meningen hierover.
 
Laatst bewerkt:

De anemoon vecht terug!

Bij een langzame opstart hoef je je stenen niet meteen tot een fraai rif te stapelen.;)
Je kunt ze op je gemak over de bodem van de bak verspreiden zodat de stroming ze goed kan bereiken.
En dan maar tutten en tuttelen en turen naar dit nieuwe leven.

Het viel me ook bij Max al op dat zo'n steen niet meteen al haar geheimen prijsgeeft.
Een van de stenen liet in week 2 zijn paard van Troje zien, nou ja, het was wel gelijk een kudde!;)

Waar je ook keek zag je piepkleine prachtige glasrozen.
Ik begrijp dat men er in de zeventiger en tachtigere jaren erg trots op was dat men überhaupt zo'n diertje in leven kon houden, maar ja, de techniek en de inzichten schreiden voort.

Nu weten we dat we dit wezen als een potentiele plaag moeten zien die het de toekomstige bewoners van de Visch heel lastig kunnen maken.

Hmmm, 3 plannen gemaakt.
Plan A: verwijderen die rozen.:cool:
Plan B: bij mislukken van plan A: steen in het refugium (voedsel voorraad voor een pincetvis?:rolleyes:)
Plan C: de hele steen dumpen.:eek::eek::eek:

Plan A dus om mee te beginnen: operatie tafel klaar gemaakt, patiënt op de operatietafel, en onder zicht van de loupe met heet water de ruggeprik toegediend.:(

Wat kunnen die beestjes zich snel terugtrekken!uitsteeekend
En dan ook nog die brekingsindex van het water!:p

Toch was ik erg tevreden met de ingreep die nauwelijks een 10-tal minuten geduurd heeft.
Patiënt leek me nog in dermate goede conditie dat hij niet meer op de verkoever hoefde, hup de bak weer in.

Met genoegen de latex handschoentjes uit en nog even naar hem kijken.

Tja, ik spot zo weer er zo 3:(.

Deze ronde heeft de anemoon gewonnen.!
 

Bijlagen

  • IMG_5792.JPG
    IMG_5792.JPG
    234,9 KB · Weergaven: 31
  • IMG_5815.jpg
    IMG_5815.jpg
    67,3 KB · Weergaven: 27
  • IMG_5820.jpg
    IMG_5820.jpg
    49,1 KB · Weergaven: 27
  • IMG_5819.jpg
    IMG_5819.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 29
Bovenaan