Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In den Vlieghende Visch

Ja mooi aquarium Annetje :)! Ik vind de overloop nog het meest geweldige overigens, wat een heerlijke plaats heeft deze en wat geeft dat veel mogelijkheden met de opbouw straks.

Wat voor deurtjes horen er nog bij de onderkast? Schuivend in een rail of een kliksysteem of dergelijke? (althans ik neem aan dat er nog deurtjes bij horen ook toch :eek:?)
 
Jeetje Anne,

Wat een pracht bak!!! Ziet er heel mooi afgewerkt uit...

Leuk hoor; nu gaan we precies gelijk op met de opstart; bij mij komt het zeewater morgen maar mijn rif is wel al geplakt.
 
Ja mooi aquarium Annetje :)! Ik vind de overloop nog het meest geweldige overigens, wat een heerlijke plaats heeft deze en wat geeft dat veel mogelijkheden met de opbouw straks.

Wat voor deurtjes horen er nog bij de onderkast? Schuivend in een rail of een kliksysteem of dergelijke? (althans ik neem aan dat er nog deurtjes bij horen ook toch :eek:?)
Hai Marjan, ja, met die overloop ben ik erg tevreden, wilde hem perse asymmetrisch plaatsen.
En goed dat je het aangeeft, ik heb nog helemaal geen foto geplaatst met deurtjes. Want ja, die heeft hij wel degelijk, twee schuifdeuren.
Als ik weer in Zeeland ben zal ik een foto maken.


Een hele mooie bak van de mannen van Compleet!
Daar kun je trots op zijn, mooie maat ook.
Dit zal na al je ervaringen die je hebt opgedaan met Max, wel een leuk dagboek gaan worden.
Heb je al ideeen over de bezetting?
Ha JanWillem & Helene, leuk dat jullie reageren. Over de bezetting ben ik nog aan het mijmeren. Zoals ik het nu voor me zie, heel veel zand met een paar composities van steen. Qua bezetting veel bodembewoners.:eek:

Jeetje Anne,

Wat een pracht bak!!! Ziet er heel mooi afgewerkt uit...

Leuk hoor; nu gaan we precies gelijk op met de opstart; bij mij komt het zeewater morgen maar mijn rif is wel al geplakt.
Ha die Hans, ik heb net in jouw dagboek gereageerd. Prachtig rif hoor.
Leuk dat we samen in de opstart zitten!
 
De vijfstedentocht van gisteren verliep voorspoedig. Hilversum tikte ik als eerste aan. Ik had nog al wat leuke spullen bij Stunning Corals besteld, dus als eerste langs Ioannis.
Het is en blijft leuk om de mens achter de naam te ontmoeten, en natuurlijk ben ik met veel meer vertrokken dan ik gepland had.:cool: Maar daarover later meer.
Vogelvoer bij mijn schoonmoeder binnen werpen, vriendin van de trein halen en op naar Biddinghuizen waar een dierbaar mensje uit Amerika was neergestreken. Toen 'buut' Aquacompleet waar ik een doos levend steen had besteld. Meteen een leenvlotter en pomp meegekregen, mijn eigen niveaumat draait nog even op Maxje.
Wat een service krijg je toch bij die zaak.uitsteeekend

Moe maar voldaan naar Zeeland, mijn hoofd vol van de fijne ontmoetingen, de achterbak vol met heerlijke hebbe dingen.

Ik was dan in het geheel niet voorbereid op de situatie die ik bij de Visch aantrof.
De spik splinter nieuwe red dragon 5000 mini was stilgevallen!:eek::eek::eek:
En ook een piepklein opvoerpompje dat water naar het refugium pompt was zonder enige beweging.
De schuimer was de enige die nog functieloos bellen blies.
Pffff, dat is even een tegenvaller.:(

Ook Arie snapte er geen biet van.
En ja, dan is er geen betere manier om je bak te begrijpen dan door de boel noodgedwongen te ontmantelen.

Pomp er uit, pomp uit elkaar, geen enkele reden te vinden voor het stilvallen, hetgeen mij wel onrustig maakt.

Enfin de Visch draait inmiddels weer.
Vannacht er nog twee keer uit geweest om de boel te checken.
Alles is goed gegaan..... geeuw:p
 

Bijlagen

  • IMG_5536.jpg
    IMG_5536.jpg
    30 KB · Weergaven: 13
  • IMG_5545.jpg
    IMG_5545.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 13
  • IMG_5532.jpg
    IMG_5532.jpg
    59,5 KB · Weergaven: 28
  • IMG_5538.jpg
    IMG_5538.jpg
    46 KB · Weergaven: 14
  • IMG_5533.jpg
    IMG_5533.jpg
    20,6 KB · Weergaven: 15
Was een lange dag en zo te lezen ook nacht. Schiet nu wel lekker op, inmiddels dus al het eerste 'leven' in het aquarium. Ben benieuwd naar de opbouw die je gaat maken. Nog van plan om meer steen in te brengen en komt dat binnenkort of ga je hiernaast alleen het steen uit de max gebruiken?
 
Yeah Rainier, intensief is het zeker geweest.

Naar de inrichting ben ik zelf ook zeer benieuwd. ;)

Het plan is dat ik vier tot zes maanden ga wachten voordat er meer leven in komt dan alleen steen. Ook bij Max heb ik een dergelijke trage opstart gemaakt, en naar mijn idee heeft dat de bak geen windeieren gelegd.

Ondertussen laat ik mij inspireren door het steen dat er ligt om tot een opbouw te komen.
Het idee is dat ik in het geheel geen steen uit Max gebruik, op veel stenen zitten stukken met groene flap wat ik destijds in zijn geheel niet herkend heb als zodanig. Ook stukken met rode flap ontbreken niet in de collectie van Max. Een en ander is zeker te wijten aan een magere afschuimer, te weinig stroming over het rif, een opbouw die onvoldoende luchtig was enz enz.

Ga proberen mijn leven te beteren. Zal nog wel een hele opdracht zijn!:p
 
Week 0
Het feest is begonnen!slimmetje

Geef mij een stuk vers levend steen en ik ben als een kind zo blij.
Uren kan ik zitten turen door mijn vergrootglas, telkens weer opgetogen over een nieuwe ontdekking.

Het eerste wat opviel was een griezelige groene worm met uitsteeksels en een venijnig hoofd.
Huh, een groene borstelworm?????
Hij lag achter een steen op de bodem te kronkelen, dus ik kon hem niet zo goed zien.
De volgende dag weer eens goed gekeken, jeetje, het leek wel een kokerworm zonder koker.

Reddingsplan bedacht, hem opgepakt en op een steen met nogal wat gaten gelegd.
En ja hoor, binnen de kortste keren zag je hem met zijn staartje als blinde geleide stok zoeken naar een holletje.

Ga morgen trouwens even naar Zeeland, de schrik zit er goed in na het stilvallen van de red dragon.
 

Bijlagen

  • IMG_5576.jpg
    IMG_5576.jpg
    42,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG_5591.jpg
    IMG_5591.jpg
    108 KB · Weergaven: 16
  • IMG_5587.jpg
    IMG_5587.jpg
    105,4 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Voor diegenen die het niet weten, ook dit aquarium staat, net als Maxje, 4 dagen per week in zijn uppie te pruttelen.
En omdat mijn opvoer pomp al zomaar een keertje stil kwam te staan vond ik het belangrijk om vandaag op Zeeland af te koersen.

Gelukkig is alles in de Visch in orde, dit weekeinde maar eens wat waarden meten.:p
 
Zeer knap, de nieuwe bak van mijn pa heeft ongeveer dezelfde afmetingen,
maar wat is die van u toch zeer knap afgewerkt zeg. Ik kan niet wachten tot je eens de filosofie achter je sump-indeling uit de doeken doet... Ik ben namelijk zelf ook aan het uitpluizen hoe ik het nu best doe en wil... Welke techniek ik zal plaatsen en dergelijke...

Zeer knap project zoals we van u gewoon zijn hé. :biggrin:

Groeten,

Vandie
 
Zeer knap, de nieuwe bak van mijn pa heeft ongeveer dezelfde afmetingen,
maar wat is die van u toch zeer knap afgewerkt zeg. Ik kan niet wachten tot je eens de filosofie achter je sump-indeling uit de doeken doet... Ik ben namelijk zelf ook aan het uitpluizen hoe ik het nu best doe en wil... Welke techniek ik zal plaatsen en dergelijke...

Zeer knap project zoals we van u gewoon zijn hé. :biggrin:

Groeten,

Vandie
Hey Vandie,

Over die sump heb ik ook lang gepiekerd en ik weet nog niet helemaal zeker of hij in de praktijk gaat doen wat ik gedacht had. Maar ja, al doende leert een mens.:eek:

Binnenkort zal ik wat schrijven over de machinekamer van de Visch, en zulke diepe gedachten zitten er nu ook weer niet achter hoor.:eek:

Wat voor een bak ga jij maken?
 
Allereerst even complimenten voor de hele mooie bak en het leuke dagboek!

HTML:
Voor diegenen die het niet weten, ook dit aquarium staat, net als Maxje, 4 
dagen per week in zijn uppie te pruttelen.

bedoel je echt dat er 4 dagen niemand is (voer je via een voederautomaat, automatisch bijvullen enz.).
Zou je hierover je plan/ervaringen wat nader kunnen toelichten, omdat de factor tijd / onderhoud voor veel mensen een bottleneck is om met de hobby door te blijven gaan.
Ik ben zeer nieuwschierig :)
 
Allereerst even complimenten voor de hele mooie bak en het leuke dagboek!

HTML:
Voor diegenen die het niet weten, ook dit aquarium staat, net als Maxje, 4 
dagen per week in zijn uppie te pruttelen.

bedoel je echt dat er 4 dagen niemand is (voer je via een voederautomaat, automatisch bijvullen enz.).
Zou je hierover je plan/ervaringen wat nader kunnen toelichten, omdat de factor tijd / onderhoud voor veel mensen een bottleneck is om met de hobby door te blijven gaan.
Ik ben zeer nieuwschierig :)
Hey Jeroen,
Het is precies zoals het er staat, 4 dagen per week alleen, en van vrijdag tot en met zondag ben ik er bij.:p
Ik heb mijn ervaringen opgedaan met een RSM 250 en deze vastgelegd in het dagboek: "mijn lange afstandsrelatie met Max". In dit dagboek staat precies hoe en wat.:cool:
Er zitten natuurlijk beslist risico's aan vast, maar het is tot nu toe wonderwel gegaan.:biggrin:
Je hebt uiteraard wel beperkingen in het bestand dieren die je huisvest, maar ieder systeem heeft zo zijn eigen beperkingen. Verder heb ik veel tijd besteed aan het laten rijpen van het levende steen en ik ben van mening dat dit van fundamenteel belang is geweest voor de stabiliteit van Max tijdens moeilijke tijden.
 
Week 1 van de opstart.
Voor het eerst wat waarden gemeten:
SG: 1.027
KH: 8
NO2: 2
NO3: 2
PO4: 0.03
Ca: 470
Mg: 1400.

Hmm, ik was in de veronderstelling dat ik 't om vers zeewater ging, maar deze waarden passen daar niet bij.
Dit is overigens geen probleem, voorlopig hoef ik Ca, Mg en KH niet te corrigeren.
Vanmiddag wel een verversing doen en de stenen ontdoen van dode troep. Ze vervolgens wat beter verspreid over de bodem van de bak leggen zodat de stroming ze overal kan bereiken. En natuurlijk de vlakken met de kalkalgen naar het daglicht richten.

En het eerste leven is gespot, mooi toch :eek:.
 

Bijlagen

  • IMG_5616.jpg
    IMG_5616.jpg
    52 KB · Weergaven: 15
  • IMG_5571.jpg
    IMG_5571.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 18
  • IMG_5559.jpg
    IMG_5559.jpg
    25,2 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Mooie foto's weer Anne...
Altijd leuk om dat "nieuwe" leven te spotten; opstarten met dood steen heeft z'n voordelen, maar dit mis ik toch wel een beetje.
 
Mooie foto's weer Anne...
Altijd leuk om dat "nieuwe" leven te spotten; opstarten met dood steen heeft z'n voordelen, maar dit mis ik toch wel een beetje.


Dat kan ik me goed voorstellen Hans. Levend steen is natuurlijk veel meer dan die bacteriën alleen. Juist al dat kleine gespuis dat het formaat van de microben net overstijgt en overal rond kriebelt is voor mij een doel op zich.;)

Zien hoe het levend steen geleidelijk zijn geheimen prijsgeeft is alsof je een cadeautje uitpakt dat telkens een nieuwe laag blijkt te hebben.uitsteeekend

Ik heb net weer enige tijd met mijn camera in de hinderlaag gelegen om een verlegen naaktslak(???) op de gevoelige pixel vast te leggen. Hij komt in het donker naar buiten, dus de camera op het statief neer gezet, de zaklantaarn er op en razend snel knippen.

Hebben jullie enig idee wat voor een het is?
Het lijkt wel of hij van die blauwe strepen heeft, maar dat kan ook schijn zijn (schijn van de lamp haha). Zou het een chelidonura varians kunnen zijn? Zou enerzijds fantastisch zijn, anderzijds zou hij hier dan verhongeren, heb geen planaria in de diepvries liggen. Hmmm, heb te veel fantasie.:rolleyes:
 

Bijlagen

  • IMG_5678.jpg
    IMG_5678.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 23
Dilution is the solution to pollution.:p

Ik was gisteren van plan de eerste waterwissel te doen, maar hoogtij was pas tegen het avondeten.
Ondanks storm en regen toch naar Neeltje afgereisd.
Daar stond een man met een emmer een ton vol te scheppen.
Zijn vrouw zat in de auto. De regen kletterde op de ruiten.
Het zal toch niet lang duren voordat de eerste zee-aquariaan slachtoffer gaat worden van "help, mijn man heeft een hobby".:rolleyes: mijmerde ik terwijl ik achter wegwaaiende jerrycans aanholde.
Tegen de tijd dat het water in de kan zat was ik doorweekt.
'Ik ben zelf ook net zo gek' was mijn volgende gedachte.

Eenmaal thuis had ik geen puf meer voor het geplande onderhoud, dat heb ik dus vandaag maar gedaan.
Ik voel me nog een behoorlijke klungel met de nieuwe bak.
Zoeken naar handige manieren om zo'n waterwissel te doen.
Het water uit de hoofdbak halen en in de sump aanvullen?
Alle apparaten uitschakelen?
Opletten dat ik niets op die glasstrips laat vallen!:rolleyes:
Waarom kookt de afschuimer over als ik hem weer aandoe?

In ieder geval de stenen zoveel mogelijk ontdaan van dood wier en met een los pompje het vuil er vanaf geblazen. Alhoewel ik veel viezigheid afgeheveld heb ligt er weer het nodige.

Hmmm, ik heb volgende week weer een missie.:cool:
 
Bovenaan