Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In den Vlieghende Visch

nou in eerste instantie ruimte besparend! ten tweede is het mij afgeraden omdat het minder veilig schijnt te zijn (hoewel ik daar anders over denk) omdat het water niet naar beneden valt...Neemt niet weg dat het een prima oplossing is voor mij maar ik zou het uit ruimte besparing anders niet zo doen :)
 
Hoi Anne,

Mooie inleiding, ben reuze benieuwd naar wat 't wordt! Volgvolgvolgvolg! :biggrin:

Ik weet wel dat ik bij de volgende bak sowieso Plexi ga, het extra werk is verwaarloosbaar... de energie besparing is priceless.

Succes!
- JW
Mooi is dat, nog geen twee maanden bezig en al aan het mijmeren over een nieuwe bak.
Ga ik mooi volgen hoor, die aanstaande plexi-bak van jou!:cool:


ik ga je ook zeker volgen ik reageer net veel maar mag altijd graag jou verhalen lezen
Hey, leuk te horen dat je in mijn dagboek leest. Zal mijn best doen hoor, maar eerst moet die bak er komen, en dat is nog een hele bevalling.:eek:

Annetje,ik heb dit gedaan om alzo zonder extra pompen het water in de andere bakken te krijgen,er zit een verval tussen iedere bak van 10 cm,achteraf zou 5 cm voldoende geweest zijn.

Ik heb er kunsstof gootjes aan hangen om het spetteren te minderen en het water in de volgende bak alleen in de hoeken te krijgen,soms leg ik in deze gootjes een zakje met aktief kool of wat ander spul.

Het geluid is aanvaardbaar,zeker in de kelder:pin jou geval zou ik naar de 5 cm of misschien zelfs minder gaan.

Okay, enkele cm's is dus genoeg. Wat een handige toepassing met die mandjes.
Mocht je nog eens tijd hebben zou het aardig zijn als je daar eens een foto van plaatst in je dagboek.:biggrin:
 
Een sump naast en op dezelfde hoogte als je aquarium vraagt meer vloeroppervlak, da's het enige nadeel.

Verder zie ik alleen maar voordelen:
- Afhankelijk van de opstelling en aantal overstorten die je gaat uittekenen kom je misschien op een goede 20 à 30 cm opvoerhoogte maximaal. Dit tegenover 1,5 meter scheelt nogal wat in vereiste pompcapaciteit;
- Je bent niet gedwongen jezelf in allerlei bochten te wringen bij het werken in de sump die in een te krappe onderkast. Alles binnen handbereik op een prettige werkhoogte;
- De kastruimte onder sump en aquarium kun je nuttig gebruiken voor allerlei aquariumgerelateerde zaken (of andere spullen...)
 
leuk nieuw dagboek hoor!

even over die hoogte: 144 cm... dat moet volgens mij toch wel genoeg zijn voor een bak en sump daaronder.

als je 50 cm waterhoogte neemt met daarop 20 cm voor de lichtkap houd je in totaal 74 over voor je onderkast. daar gaat dan nog constructieruimte e.d. af, maar als je dat slim doet moet je zeker 65 over kunnen houden IN de kast. En dat moet weer genoeg zijn voor heel wat gangbare schuimers e.d. (het is allemaal niet ruim... maar het kan eventueel wel)

nu gaat bovenstaande sommetje alleen op als je verlichting gebruikt die heel dicht boven het water kan hangen... met HQI en wellicht ook LED gaat het je volgens mij niet lukken.

overigens... als je de ruimte hebt zie ik geen probleem in een sump naast je bak hoor... lijkt me wel praktisch om er zo goed bij te kunnen. alleen de afwerking lijkt me wat meer aandacht vragen om het "mooi" en geluidsdicht te houden.

succes met denken, plannen en dan bouwen!
Jelle
 
leuk nieuw dagboek hoor!

even over die hoogte: 144 cm... dat moet volgens mij toch wel genoeg zijn voor een bak en sump daaronder.

als je 50 cm waterhoogte neemt met daarop 20 cm voor de lichtkap houd je in totaal 74 over voor je onderkast. daar gaat dan nog constructieruimte e.d. af, maar als je dat slim doet moet je zeker 65 over kunnen houden IN de kast. En dat moet weer genoeg zijn voor heel wat gangbare schuimers e.d. (het is allemaal niet ruim... maar het kan eventueel wel)

nu gaat bovenstaande sommetje alleen op als je verlichting gebruikt die heel dicht boven het water kan hangen... met HQI en wellicht ook LED gaat het je volgens mij niet lukken.

overigens... als je de ruimte hebt zie ik geen probleem in een sump naast je bak hoor... lijkt me wel praktisch om er zo goed bij te kunnen. alleen de afwerking lijkt me wat meer aandacht vragen om het "mooi" en geluidsdicht te houden.

succes met denken, plannen en dan bouwen!
Jelle
Leuk is dat he Jelle, om telkens te bedenken hoe het in elkaar zou kunnen steken.
Bevalt het niet, dan frommel je je plannetje tot een prop en hop de prullenbak in.
Kost geen cent. :biggrin:
Ik heb alle topics met vragen die jij gesteld hebt op de voet gevolgd, omdat ik zelf ook een aantal van jouw vragen had. Bedankt dus daarvoor.

Een van de dingen die ik bij mijn nieuwe bak wil is gebruikscomfort!:)
Dus geen gepruts meer is mijn streven.
Voor nu ga ik dus weer even uit van de sump naast de bak!
Alles te onderhouden zonder de keukentrap en zonder dat ik op de knieën moet.;)
Mogelijk vrijdag as al ga ik praten met een bakkenbouwer, en wie weet waar de sump na dat gesprek weer staat, haha.
 
hahaha volgens mij zijn wij vrouwen allemaal hetzelfde wat dat betreft :p Woensdag ga ik definitief het onderstel bestellen dus moet oa ook eens een keus maken voor de lengte. Een deadline is beter bij mij, misschien helpt dat jou ook Annetje, dan "moet" je wel een keuze maken! :eek:
 
hahaha volgens mij zijn wij vrouwen allemaal hetzelfde wat dat betreft :p Woensdag ga ik definitief het onderstel bestellen dus moet oa ook eens een keus maken voor de lengte. Een deadline is beter bij mij, misschien helpt dat jou ook Annetje, dan "moet" je wel een keuze maken! :eek:

Ja ja, ik geloof dat je gelijk hebt, hahaha.
Maar net als jouw nieuwe bak gaat dit voorlopig mijn 'laatste' nieuwe bak worden, mijn deadline is dus een goed plan, nou jaaaa.... for the time being dan.
Wat is jouw deadline eigenlijk?
 
voor de verandering heb ik niet zo'n haast ;) Ben half feb jarig en dan wil ik mijn huiskamer nog niet vol hebben staan .. eh hangen .. met halve aquariums dus daarna ga ik los :p Betekent bij mij namelijk ook dat ik eerst mn muur nog opnieuw moet behangen, de halve schuur moet verbouwen omdat manlief niet meer wil dat ik steeds binnen osmosewater / zeewater aanmaak etc etc. Kortom....tijd genoeg! Hoop van de zomer een heel eind om te zijn inclusief indraaien dan he ;)
 
Hey Anne'tje,

Super mooie plannen.
Ga dit dagboek ook volgen, hoop dat het weer net zo'n mooie verhalen worden als jou van Maxje.

heb zelf nu een paar nieuwe stekjes die het erg goed doen ( staan elke dag mooi open).

Succes met het project, maar dat gaat jou helemaal lukken.
 
Hey Anne'tje,

Super mooie plannen.
Ga dit dagboek ook volgen, hoop dat het weer net zo'n mooie verhalen worden als jou van Maxje.

heb zelf nu een paar nieuwe stekjes die het erg goed doen ( staan elke dag mooi open).

Succes met het project, maar dat gaat jou helemaal lukken.
Hey Jessica,

Het gaat nog even duren voordat er stekjes staan in 'den Vlieghende Visch', aangezien ik nog niet helemaal weet hoe hij er uit gaat zien.
Wat ik inmiddels zeker weet is dat hij van glas wordt.
Ik heb vandaag uitvoerig met Arie van Aquacompleet gesproken over een sump er onder of een sump ernaast.
Arie gaat mijn wensen uitwerken en dan gaan we er weer over in gesprek.

Wat ik in ieder geval weet is dat ik de verhouding:
1.30 x 70 x 50 (L,D,H) prachtig vind.

Ik kan nu helemaal volmondig roepen: Mooie maten man (?).:cool:
 
dat zijn zeker mooie maten! nagenoeg mijn ouwe bak (130x60x70 diep) :) dus weet waar ik over praat en dat was echt prettig werken!! ben benieuwd wat er nu uit gaat komen, ernaast of eronder. Word vast mooi, dat is alvast een ding waar ik bij voorbaat zeker van ben :biggrin::biggrin:
 
dat zijn zeker mooie maten! nagenoeg mijn ouwe bak (130x60x70 diep) :) dus weet waar ik over praat en dat was echt prettig werken!! ben benieuwd wat er nu uit gaat komen, ernaast of eronder. Word vast mooi, dat is alvast een ding waar ik bij voorbaat zeker van ben :biggrin::biggrin:
Het grote voordeel van de sump er onder is dat je van 3 kanten naar je bak kan kijken!
Zoals ik het nu voor ogen heb (maar dat kan volgende week weer anders zijn haha) is een blauwe achterwand, een overloop tegen de achterzijde maar niet in het midden maar bijvoorbeeld links van het midden.
Hierom heen een rif opbouw.
Dan bijvoorbeeld rechts voor in de bak een atol.
Voor de rest heel heel veel zand.:cool:
Ben van plan om veel van die bodemvissen en kreeftje, garnalen enz er in te zetten.
Waar ik wel erg benieuwd hoe de vissen zich gaan gedragen.
Scharrelkippen hebben ook struikjes nodig om zich in het open veld te wagen, ze moeten natuurlijk altijd waken voor een aanval van een roofvogel. :biggrin:

Zie ook: http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?25029-rif-en-zandzone/page2 en dan # 32, bovenste foto (met dank aan Jelle).
 
Laatst bewerkt:
wat zitten we toch weer geweldig op 1 lijn, zie mijn post in dat topic #35 :) Hebben we dus hetzelfde idee qua opzet/indeling alleen dan in een andere uitvoering. Moet zeggen dat ik ook wel erg te spreken ben over de 3 kanten nu en ga dat ook wel missen denk ik. Vind het leuk om bv een vis te volgen in de bak en dat kan je dus nu mooi doen ipv dat hij ergens "achter" verdwijnt. Voordeel van dichte zijkanten is minder poetswerk, dat dan weer wel :p Wanneer verwachtte Arie met een concept te komen?
 
Daar heeft hij zeker wel een week voor nodig en dat is voor mij prima (ook mede gezien mijn koudwatervrees).
In het concept wat we nu besproken hebben (sump er onder, inclusief alle mogelijke beveiliging tegen een waterballet) is het idee dat er aan de zijkant van de kast een opening komt zodat je het refugium kunt zien.
Dus dan krijg ik een bakkie met een verdieping.
Lijkt me GEWELDIG!
Zeker als ik kies voor zo'n notenhouten ombouw. Zucht.:p
 

Hoi Annet,

geen dank uiteraard... dat is namelijk werkelijk een prachtig aquarium waarvoor ik geen enkele credit verdien.

er is van die bak overigens een compleet dagboek, en daarin kun je pas echt goed zien wat een fantastische bak dat dat is. daarnaast is het het mooiste, beste en duidelijkste dagboek wat ik tot op heden heb gezien, echt driedubbel de moeite waard. je vind 't op Reefcentral, dan onder SPS keepers en 't heet "a reef in the sky". ('t is een sticky daar).

neem er de tijd voor, 't is zeeeeeer uitgebreid... en zet doekjes etc tegen het kwijlen klaar!

Jelle

p.s. jouw maten vind ik een prima keuze. mijn nieuwe bak gaat 135x60x50(wh) worden... en de enige reden dat dit geen 70 diep is is omdat ik dat niet kwijt kan.
 
Hoi Annet,

geen dank uiteraard... dat is namelijk werkelijk een prachtig aquarium waarvoor ik geen enkele credit verdien.

er is van die bak overigens een compleet dagboek, en daarin kun je pas echt goed zien wat een fantastische bak dat dat is. daarnaast is het het mooiste, beste en duidelijkste dagboek wat ik tot op heden heb gezien, echt driedubbel de moeite waard. je vind 't op Reefcentral, dan onder SPS keepers en 't heet "a reef in the sky". ('t is een sticky daar).

neem er de tijd voor, 't is zeeeeeer uitgebreid... en zet doekjes etc tegen het kwijlen klaar!

Jelle

p.s. jouw maten vind ik een prima keuze. mijn nieuwe bak gaat 135x60x50(wh) worden... en de enige reden dat dit geen 70 diep is is omdat ik dat niet kwijt kan.

Hey Jelle,
Ik heb meteen gezocht op Reefcentral (http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1767159).
Bijzonder de moeite van het lezen waard.
Die man heeft wel gouden handjes zeg, zijn animaties zijn al zo prachtig.
Helemaal boeiend is het om te zien hoe dicht de werkelijkheid die hij gemaakt heeft overeen komt met het beeld dat hij voor ogen had.:biggrin:

Hoe staat het met jouw eigen bak? Ga je ook voor 'a reef in the sky'?
Ik neem aan dat er binnenkort een dagboek van jou verschijnt.:cool:
 
Misschien is het tijd om ook eens na te denken over jouw andere uitgangspunten, zoals: "een laag stroomverbruik" en "simpel".

Een rifbak, zeker van de omvang zoals waar je nu aan denkt, is lastig te realiseren zonder een zeer fors stroomverbruik en simpel zou ik het zeker niet willen noemen :)

Bij simpel en een laag stroomverbruik denk ik ëerder aan een klassieke "vissenbak". Veel minder kosten (aan verlichting, stroming, toevoegingen, etc.), veel minder zorg (je kunt rustig een weekendje op pad gaan, waterkwaliteit veel minder kritisch, etc.).

Heb je bijvoorbeeld al enig idee wat jouw streven is qua maximale maandelijkse stroomkosten?
 
Misschien is het tijd om ook eens na te denken over jouw andere uitgangspunten, zoals: "een laag stroomverbruik" en "simpel".

Een rifbak, zeker van de omvang zoals waar je nu aan denkt, is lastig te realiseren zonder een zeer fors stroomverbruik en simpel zou ik het zeker niet willen noemen :)

Bij simpel en een laag stroomverbruik denk ik ëerder aan een klassieke "vissenbak". Veel minder kosten (aan verlichting, stroming, toevoegingen, etc.), veel minder zorg (je kunt rustig een weekendje op pad gaan, waterkwaliteit veel minder kritisch, etc.).

Heb je bijvoorbeeld al enig idee wat jouw streven is qua maximale maandelijkse stroomkosten?

Hoi Andreiko, dank voor je reactie.
Het is altijd goed om even bij de les te blijven als je aan het wegdromen bent.
Wat is jouw inschatting van het stroomverbruik van deze bak?


Onderstaand mijn eigen huiswerk tot nu toe:
Als ik aan eenvoud denk dan bedoel ik vooral dat het hart van het systeem door het levend steen, het refugium en het RDSB wordt gevormd.
Een bak die eerder LPS en leders gaat bevatten dan SPS.
Dus stroming en licht kunnen daar aan worden aangepast.

Als opvoerpomp heb ik nu in gedachten Red dragon 6000 (65 watt) (weinig warmte productie).
afschuimer: ATB nano cone, die zou volgens http://www.meerwasserinfo.at/phpBB2/viewtopic.php?t=554&start=0 20 Watt verbruiken!?
verlichting: T5 of LED (8 uur per dag), moet ik nog uitdokteren wat dat wordt, maar met LED lijkt me het stroom verbruik aanzienlijk lager. Aangezien ik geen of weinig SPS-en hoef hoeft er ook niet een hoogtezon boven de bak.;)
aanvullende stromingpompen: ik heb nu een vortech MP 20, geen idee hoeveel die gebruikt en of die volstaat in een grotere bak.
verwarming en koeler verbruiken natuurlijk periodiek energie.
Toevoegingen: doe ik nu allemaal handmatig.

Ach, fish only is natuurlijk veel simpler en verbruikt minder stroom.:p
Helemaal geen bak verbruikt nog minder stroom.:(
 
Bovenaan