Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In den Vlieghende Visch

Jouw dagboek is lezenswaardig, bovendien was ik altijd al fan van the big white.;)

Om op je vraag terug te komen; bij mij gaat de LED inderdaad in een gesloten lichtkap.
Ben zelf ook erg benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken.

Heb je wel ventilatie in de lichtkap? De LED tegels worden passief gekoeld met een koellichaam en deze koellichamen worden behoorlijk heet! En het is meer dan handwarm..dus enige vorm van koeling in de lichtkap zou ik zeker wel aanraden!
 
Dat was ook waarom ik de vraag stelde:
Ik heb bij twee leveranciers gevraagd of het kon in een gesloten lichtkap. De ene zei ja zonder meer want hij had ze zelf in een RSM (heeft natuurlijk wel fan's) en de ander zei dat het niet kon omdat op de verpakking zou staan dat ze gegarandeerd zijn tot 35 graden en dat wordt het vast al snel in een lichtkap denk ik...
Wie heeft er nu gelijk? Ik weet ook niet of ze boven de 35 graden spontaan kapot zullen gaan maar wellicht bekort het wel in sterke mate de levensduur?
 
Dat was ook waarom ik de vraag stelde:
Ik heb bij twee leveranciers gevraagd of het kon in een gesloten lichtkap. De ene zei ja zonder meer want hij had ze zelf in een RSM (heeft natuurlijk wel fan's) en de ander zei dat het niet kon omdat op de verpakking zou staan dat ze gegarandeerd zijn tot 35 graden en dat wordt het vast al snel in een lichtkap denk ik...
Wie heeft er nu gelijk? Ik weet ook niet of ze boven de 35 graden spontaan kapot zullen gaan maar wellicht bekort het wel in sterke mate de levensduur?

Ze zullen niet direct kapot gaan, maar het zal wel de levensduur van de LED's verkorten.
 
Ik zou zeker naar ventilatie kijken in de kap.
De clou voor goede led verichting zit hem namelijk in de gelijkmatige koeling, niet alleen voor de levensduur maar ook voor de opbrengst (lumen/watt). Dit wordt uitgedrukt in "halfwaardetijd" middels de aanduiding L50, L70 en inmiddels zelfs L80.
Bij goede kwalitatief gekoelde leds licht de halfwaardetijd op ongeveer 150.000 uur (L50 = 50% minder opbrengst, L70 = 30% minder opbrengst enz.)
Dit gaat in een hoog tempo achteruit als er niet goed gekoeld wordt op de leds. De duurdere merken leds onderschijden zich vaak ook door de wijze van koeling. Overigens hebben gekleurde leds (dus geen kleurkapjes) hier minder last van.

Ik heb deze ervaring vanuit de automotive business, maar deze zal niet verschillen bij aquariumverlichting aangezien de systemen hetzelfde werken en dezelfde beperkingen hebben.
 
Ik heb deze ervaring vanuit de automotive business, maar deze zal niet verschillen bij aquariumverlichting aangezien de systemen hetzelfde werken en dezelfde beperkingen hebben.

Je hebt helemaal gelijk. De intensiteit en levensduur dalen aanzienlijk bij een hogere junction temperatuur...

Ik weet niet hoe het is met de TMC in een gesloten kap maar de temperatuur goed in de gaten houden dat deze niet boven 35 komt. Dat is dus de temperatuur op de soldeerpunt van de LED emitter.
 
Een van de (vele) vertegenwoordigers van de firma Smulders, welke o.a. deze Led verlichting van TMC doet toekomen aan de diverse winkeliers, is een goede vriend van mij en is al meermalen bij mij thuis geweest, omdat ik ook wil overstappen op deze verlichting.

Hij wees mij n.a.v. van jullie postings op o.a. het volgende wat TMC zelf adviseert:
The design of the AquaRay range of light units ensures that any heat generated by the LEDs is directed AWAY from the aquarium, with large, multi-finned heat sinks on the rear of the units. In this way, any unwanted heat disperses into the air, rather than being directed into the aquarium. For this reason, it is important that air flow around the heat sinks is not disrupted or obscured in any way.

Hij gaf daarbij aan dat de warmte van de TMC verlichting gemiddeld dus 25-30 graden is en dat TMC zelf aangeeft dat koeling niet nodig is, mits bovenstaande (laatste zin) in acht wordt genomen. Hij maakt uit alle informatie van TMC op, dat het beter is om de LED niet in gesloten kap te houden.

Ik dacht ik vermeld het hier even, ben er zelf nog steeds niet helemaal in thuis en weet er nog te weinig van, maar misschien helpt het jullie allen wel of hebben jullie er iets aan.
 
Heb interesse maar weet niet waar TMC te vinden in België, iemand een idee wie/waar/hoe ?

Dank bij voorbaat
 
Hij gaf daarbij aan dat de warmte van de TMC verlichting gemiddeld dus 25-30 graden is en dat TMC zelf aangeeft dat koeling niet nodig is, mits bovenstaande (laatste zin) in acht wordt genomen. Hij maakt uit alle informatie van TMC op, dat het beter is om de LED niet in gesloten kap te houden

Hoi Marjan,

Inderdaad is er geen koeling nodig bij led verlichting. je spreekt ook eigenlijk niet over koeling, maar warmte afdracht bij led verlichting. Meestal gebeurt dit middels een aluminium behuizing omdat deze de warmte afdracht goed geleid.
Vandaar dat het dus belangrijk is dat deze warmte weg kan boven de verlichtingsbehuizing (de warmte wordt via de bovenzijde afgevoerd).

Wanneer het systeem in een gesloten kap komt te hangen waar de warme lucht niet vrijelijk kan wegstromen, creeer je dus een probleem en doe je teniet waar goede led armaturen zich in onderscheiden (buiten de kwaliteit van de gebruikte leds natuurlijk).. de warmte afdracht.

Ik zou hier dus serieus over nadenken Annetje, anders doe je je investering kwalitatief tekort.
Ik moet zelf ook naar een gesloten systeem, en ga overigens ook voor led, maar ik probeer een constructie te bedenken waarbij de armaturen op de kap worden gemonteerd.
 
Als de LEDtegels dus vrij zouden hangen in de kap met een ventilatiestroom er bovenlangs dan zou het probleem op te lossen zijn??​

Dan is het probleem in principe opgelost, maar moet er naar het condens verhaal worden gekeken.
Ik weet namelijk niet zeker of het kwaad kan als er condens op de armaturen komt te liggen.

Ik zit zelf te denken aan inbouw in de kap waarbij het bovengedeelte van het armatuur boven de kap uitsteekt.
Dit is niet zo strak, maar wel doeltreffend. Het enigste wat ik dan nog zeker moet weten is of de lichtzijde goed bestand is tegen condens.

maar misschien zijn de tegels welke Annetje gebruikt wel heel goed bestand tegen condens.
 
Dat was ook waarom ik de vraag stelde:
Ik heb bij twee leveranciers gevraagd of het kon in een gesloten lichtkap. De ene zei ja zonder meer want hij had ze zelf in een RSM (heeft natuurlijk wel fan's) en de ander zei dat het niet kon omdat op de verpakking zou staan dat ze gegarandeerd zijn tot 35 graden en dat wordt het vast al snel in een lichtkap denk ik...
Wie heeft er nu gelijk? Ik weet ook niet of ze boven de 35 graden spontaan kapot zullen gaan maar wellicht bekort het wel in sterke mate de levensduur?

Ze zullen niet direct kapot gaan, maar het zal wel de levensduur van de LED's verkorten.

Ik zou zeker naar ventilatie kijken in de kap.
De clou voor goede led verichting zit hem namelijk in de gelijkmatige koeling, niet alleen voor de levensduur maar ook voor de opbrengst (lumen/watt). Dit wordt uitgedrukt in "halfwaardetijd" middels de aanduiding L50, L70 en inmiddels zelfs L80.
Bij goede kwalitatief gekoelde leds licht de halfwaardetijd op ongeveer 150.000 uur (L50 = 50% minder opbrengst, L70 = 30% minder opbrengst enz.)
Dit gaat in een hoog tempo achteruit als er niet goed gekoeld wordt op de leds. De duurdere merken leds onderschijden zich vaak ook door de wijze van koeling. Overigens hebben gekleurde leds (dus geen kleurkapjes) hier minder last van.

Ik heb deze ervaring vanuit de automotive business, maar deze zal niet verschillen bij aquariumverlichting aangezien de systemen hetzelfde werken en dezelfde beperkingen hebben.

Je hebt helemaal gelijk. De intensiteit en levensduur dalen aanzienlijk bij een hogere junction temperatuur...

Ik weet niet hoe het is met de TMC in een gesloten kap maar de temperatuur goed in de gaten houden dat deze niet boven 35 komt. Dat is dus de temperatuur op de soldeerpunt van de LED emitter.

Een van de (vele) vertegenwoordigers van de firma Smulders, welke o.a. deze Led verlichting van TMC doet toekomen aan de diverse winkeliers, is een goede vriend van mij en is al meermalen bij mij thuis geweest, omdat ik ook wil overstappen op deze verlichting.

Hij wees mij n.a.v. van jullie postings op o.a. het volgende wat TMC zelf adviseert:
The design of the AquaRay range of light units ensures that any heat generated by the LEDs is directed AWAY from the aquarium, with large, multi-finned heat sinks on the rear of the units. In this way, any unwanted heat disperses into the air, rather than being directed into the aquarium. For this reason, it is important that air flow around the heat sinks is not disrupted or obscured in any way.

Hij gaf daarbij aan dat de warmte van de TMC verlichting gemiddeld dus 25-30 graden is en dat TMC zelf aangeeft dat koeling niet nodig is, mits bovenstaande (laatste zin) in acht wordt genomen. Hij maakt uit alle informatie van TMC op, dat het beter is om de LED niet in gesloten kap te houden.

Ik dacht ik vermeld het hier even, ben er zelf nog steeds niet helemaal in thuis en weet er nog te weinig van, maar misschien helpt het jullie allen wel of hebben jullie er iets aan.

Heb interesse maar weet niet waar TMC te vinden in België, iemand een idee wie/waar/hoe ?

Dank bij voorbaat

Mooi project, even in mijn leeslijstje opgenomen ;)

Hoi Marjan,

Inderdaad is er geen koeling nodig bij led verlichting. je spreekt ook eigenlijk niet over koeling, maar warmte afdracht bij led verlichting. Meestal gebeurt dit middels een aluminium behuizing omdat deze de warmte afdracht goed geleid.
Vandaar dat het dus belangrijk is dat deze warmte weg kan boven de verlichtingsbehuizing (de warmte wordt via de bovenzijde afgevoerd).

Wanneer het systeem in een gesloten kap komt te hangen waar de warme lucht niet vrijelijk kan wegstromen, creeer je dus een probleem en doe je teniet waar goede led armaturen zich in onderscheiden (buiten de kwaliteit van de gebruikte leds natuurlijk).. de warmte afdracht.

Ik zou hier dus serieus over nadenken Annetje, anders doe je je investering kwalitatief tekort.
Ik moet zelf ook naar een gesloten systeem, en ga overigens ook voor led, maar ik probeer een constructie te bedenken waarbij de armaturen op de kap worden gemonteerd.

Als de LEDtegels dus vrij zouden hangen in de kap met een ventilatiestroom er bovenlangs dan zou het probleem op te lossen zijn??

Dan is het probleem in principe opgelost, maar moet er naar het condens verhaal worden gekeken.
Ik weet namelijk niet zeker of het kwaad kan als er condens op de armaturen komt te liggen.

Ik zit zelf te denken aan inbouw in de kap waarbij het bovengedeelte van het armatuur boven de kap uitsteekt.
Dit is niet zo strak, maar wel doeltreffend. Het enigste wat ik dan nog zeker moet weten is of de lichtzijde goed bestand is tegen condens.

maar misschien zijn de tegels welke Annetje gebruikt wel heel goed bestand tegen condens.

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken.:biggrin:

Het is uiteraard van belang dat deze verlichting nog jaren voldoende licht geeft.
Er is nog overleg met de importeur over wat wel kan en wat niet, daarover meer zodra er duidelijkheid is.
In de gebruiksaanwijzing van deze lampen staat ook een en ander, maar ja, ik ben nu in Tilburg en niet in Zeeland, dus daarover in het weekeinde meer.

Over mijn systeem maak ik me op zich niet zo'n zorgen, mocht het toch te warm worden dan moet er een ventilator geplaatst worden.

Oh ja Jeroen, ze kunnen tegen condens.
 
Oh ja Jeroen, ze kunnen tegen condens.

Bedankt voor de info!
Ik ga deze led verlichting dan zeker meenemen in mijn voorbereiding.

Verder houd ik je dagboek nouwlettend in de gaten, erg leuke leesstof en erg leerzaam.
 
Behalve het afvoeren van de warmte van de LED-verlichting (overigens een minstens zo groot punt bij T5, maar daar vaak veel minder besproken), is er nog een andere reden om de kap open te houden: diffusie / ventilatie van CO2.
Je moet niet onderschatten hoe een verhoogde hoeveelheid CO2 in de lucht boven het aquarium van invloed is op de opgeloste hoeveelheid CO2 in het aquariumwater, en daarmee een verlaagde pH-waarde.
Openhouden die kap en ventileren die ruimte!
 
Behalve het afvoeren van de warmte van de LED-verlichting (overigens een minstens zo groot punt bij T5, maar daar vaak veel minder besproken), is er nog een andere reden om de kap open te houden: diffusie / ventilatie van CO2.
Je moet niet onderschatten hoe een verhoogde hoeveelheid CO2 in de lucht boven het aquarium van invloed is op de opgeloste hoeveelheid CO2 in het aquariumwater, en daarmee een verlaagde pH-waarde.
Openhouden die kap en ventileren die ruimte!


Frode bedankt voor je aanvulling. :biggrin:
Het refugium zal een reverse-lighting krijgen, dus licht aan boven het refugium als het licht in de showbak uit is en visa versa.
Op deze wijze zal de nachtelijke pH-daling worden gecompenseerd.
De lichtkap heeft overigens 3 ventilatie openingen dus pot-dicht is hij toch al niet.:p


En Rob, hartelijk dank voor je zegen.;)

Terug naar de AquaRay; ik had beloofd dat ik eenmaal in Zeeland de gebruiksaanwijzing zou nakijken.
Men geeft aan dat de minimale afstand die moet worden aangehouden tussen het passieve koelelement en een voorwerp 1 cm is.
Ze leveren montagesteunen waarmee je de tegels en buizen in een lichtkap kunt bouwen waarbij deze afstand geborgd is.
Ze geven nergens aan dat een dergelijke lichtkap ook (actief) geventileerd dient te worden.
Wel dat de kamer temperatuur niet hoger dan 35 graden Celsius moet worden.


 

Bijlagen

  • IMG_6846.jpg
    IMG_6846.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 21
  • IMG_6854.jpg
    IMG_6854.jpg
    44,4 KB · Weergaven: 22
  • IMG_6860.jpg
    IMG_6860.jpg
    84,6 KB · Weergaven: 25
  • IMG_6861.jpg
    IMG_6861.jpg
    92,8 KB · Weergaven: 22
Als de omgevingstemperatuur niet hoger dan 35 celsius mag worden, dan zal je een open kap moeten houden of actief moeten ventileren. Met drie ventilatoren moet dat wel lukken lijkt mij.

Dat refugium is een heel goed idee, doe ik ook sinds een week ;)
Echter, dat zal alleen je nachtelijk pH-daling (deels) bufferen, maar als die over het hele etmaal al laag is... ter indicatie; toen ik de lucht voor mijn afschuimer uit een andere ruimte ging aanzuigen (de schuur aan de andere kant van de muur) ging de pH van mijn bak gemiddeld over een etmaal bijna een half punt omhoog. Mijn bak staat in een zeer slecht geventileerd achteraf hoekje van het huis :(
 
Is dat zo....? 35 graden niet mogelijk met kap zonder actieve ventilatie?.....
Even bij mij aan het meten geweest op een aantal verschillende plekken onder mijn dichte kap.
Gemiddeld gezien kom ik op een zo'n 33 graden, met alle verlichting aan. Ik heb deels T5 en deels Led.
Mijn "passievelichtkapkoeling" bestaat uit 4 gaten aan de zijkant van de kap, waarvan er 1 dwars door de muur in de gang uitkomt, de andere drie komen in de woonkamer uit. Ook kan er lucht van uit de achterhoek van mijn aquariummeubel omhoog naar de achterhoek van mijn aquarium stromen, soort "convectie koeling". Heb trouwers een hoekbak. Ander voordeel, de verdamping met deze dichte kap constructie is trouwers ook minimaal.

En oke, tis geen hartje zomer, maar toch...........

Dit alles zomaar ter info.




Als de omgevingstemperatuur niet hoger dan 35 celsius mag worden, dan zal je een open kap moeten houden of actief moeten ventileren. Met drie ventilatoren moet dat wel lukken lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Misschien, als de ventilatie rondom het aquarium goed is, en je voldoende openingen hebt in de lichtkap...
Maar je geeft al aan dat het niet de warmste dag van het jaar is waarop je hebt gemeten ;)
En bij Anne staat het aquarium onder het schuine gedeelte van het dak...toch minder ventilatie.

Maar meten is weten, en eh, volgens mij heeft Anne ventilatoren in de kap, dus :p
 
Toen ik de foto bekeek en de beschrijving las over de 35 graden van de omgevingstemperatuur (ruimte waarin het aquarium staat), had ik zo mijn twijfels of de NL beschrijving wel juist was. In de Engelstalige versie staat namelijk heel iets anders.
Ik heb daarop TMC een email gestuurd en hen op de hoogte gebracht van 'onze discussie' hier op het forum over de warmte en het wel en niet kunnen plaatsen in een dichte kap.
(tevens heb ik de retour ontvangen email inmiddels beantwoord en de NL beschrijving toegevoegd en hen gewezen op de mogelijk foutieve of verkeerd te interpreteren vertaling en omschrijving)

Annetje, ik hoop dat je het niet erg vind dat ik hier het antwoord even kopieer? (anders verwijder ik het weer op jouw verzoek hoor)

Hello Marjan<O:p></O:p>
<O:p> </O:p>
Thank you for your email. <O:p></O:p>
<O:p> </O:p>
When we talk about 35deg C maximum temperature, this is the temperature INSIDE the hood &#8211; if this temperature is higher than 35 then it will be good to add some fans to assist with cooling.<O:p></O:p>
<O:p> </O:p>
IMPORTANT: Some customer use AquaBeam together with T5 &#8211; in this case, especially in CLOSED HOOD, the T5&#8217;s will cause much more heat and can damage the LED&#8217;s. For this reason it will be necessary to keep LED&#8217;s away from T5 reflectors and also have opening in hood with fan to remover heat from T5&#8217;s.<O:p></O:p>
<O:p> </O:p>
Hopefully this explanation is good, but if you have any questions, please email me.<O:p></O:p>
<O:p> </O:p>
<O:p</O:p
<O:p</O:p
Kind regards<O:p></O:p>
<O:p> </O:p>
Gyles Westcott<O:p></O:p>
AquaRay Lighting Consultant<O:p></O:p>
Tropical Marine Centre, Solesbridge Lane, Chorleywood, Herts, WD3 5SX<O:p></O:p>
Tel: +44 (0)1923 284 151 Email: gyles.westcott@tropicalmarinecentre.co.uk<O:p></O:p>
W: www.tmc-ltd.co.uk/aquarium/aquaray-lighting.asp<O:p></O:p>
!x-usc:cid:image001.gif@01CC9222.17390D20
<O:p></O:p>
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan