Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In den Vlieghende Visch

Mooie scape, vooral van bovenaf goed de dieptewerking te zien. Lijkt alleen of de linker en middelste berg even hoog zijn...als dat zo is, zou ik er nog iets aan veranderen wellicht in hoogte zodat het niet zo "recht" is, snap je wat ik bedoel? Mijn mening hoor, moet je natuuk zelf weten maar denk dat je het daardoor nog iets meer breekt!
 
#nice Anne

Heb je ook een foto van het geheel recht van voren? Dan kunnen we onszelf (of de telefoon;-)) op de kop houden om die 'balans' te bekijken.

Ik neem aan dat je zand gaat toevoegen? Het lijkt er niet op dat je, je scape op een verhoging ('egg crate') hebt liggen. Misschien het overwegen waard!? Je scape gaat er anders uitzien als je m onderaan 'recht afknipt' door het toevoegen van zand.
Hoeveel steen ligt er in? Optisch gezien vind ik relatief weinig steen mooi; heb je genoeg opp voor bacterieen en genoeg pllek voor plaatsen sps lps ?

Greetz Henk

Ha Henk,
Tja nu je het zegt, die foto ontbreekt.
Nu ik nog geen licht boven de bak heb, behalve een LED-balkje wat ik wat heen en weer schuif, is het maken van een frontale foto geen kinnesinne. Je ziet vooral jezelf en je niet opgeruimde interieur spiegelen.
Maar, toen ik zelf enigszins uit balans voor de bak op mijn kop stond leek het ontwerp me wel in balans, haha.

Er ligt relatief weinig steen in, 50 kg.
Ik wil het niet zo vol bouwen, maar heb wel goed gekeken naar schuilruimte voor de vissen, die is er voldoende.

Tja, die eggcrate, weer iets om over na te denken.


Mooi Anne! nu lekker laten rusten en het steen verder laten ontwikkelen zodat je pitvisjes straks ook lekker hun kostje bij elkaar kunnen scharrelen:biggrin:

Grtz, Sander

En nog bedankt dat je het hebt aangezwengeld!

Mooie scape, vooral van bovenaf goed de dieptewerking te zien. Lijkt alleen of de linker en middelste berg even hoog zijn...als dat zo is, zou ik er nog iets aan veranderen wellicht in hoogte zodat het niet zo "recht" is, snap je wat ik bedoel? Mijn mening hoor, moet je natuuk zelf weten maar denk dat je het daardoor nog iets meer breekt!

Ja, er zit echt veel dieptewerking in (uiteraard in het eggie nog veeel indrukwekkender).
En goed dat je het aangeeft, maar het is vertekend op de foto.
De linker berg (die onder de overloop) is hoger dan de bergtop er naast.
Symmetrisch is zo SAAAI.
 
De Visch is inmiddels de vierde maand ingegaan en het begint steeds moeilijker te worden om op mijn handen te blijven zitten.:p
Gelukkig was het zoiezo tijd om wat knopen door te hakken.:biggrin:
Daarom gisteren lekker geshopt bij AquaCompleet.:)

Verlichting, dat ontbrak er nog aan.

Ik heb overwogen om voor bijvoorbeeld een jaar T5 boven de bak te hangen, maar al met al is dat toch ook best een investering, zeker als je bedenkt dat het maar tijdelijk is.
Er zal het komend jaar nog best meer moois op LED gebied op de markt komen, en in de jaren daarna zeker nog veel meer dat nog beter is.
Waarschijnlijk is LED verlichting aanschaffen zoiets als een computer kopen, op het moment dat je hem in huis hebt is hij al verouderd.:rolleyes:

Omdat ik een gesloten systeem bak heb, was ik erg gecharmeerd van AquaRay.
Arie heeft 3 tegels van AquaRay in de RSM die in de winkel staat ingebouwd.
Ik had die bak zeker een maand of 2 niet gezien, maar je kon duidelijk de groei van de steenkoralen zien.
Overtuigend genoeg om nu al over de brug te komen.:cool:
Het worden 5 tegels en 4 balken, natuurlijk met bevestigings frame en computer (dimmen en bliksemen en nog meer van die geintjes).
Er was maar één
tegel op voorraad, die heb ik vast meegenomen om te kunnen kijken hoe het er uit zal komen te zien.

Enne ook nog wat zand meegenomen, dood zand wel te verstaan, dan kan het vast tot leven komen.
Heeft mijn zandhappertje ook wat te eten als hij met de kerst naar zijn nieuwe bakkie mag.

Zand er in, lampje aan en genieten maar!
Wauw, wat een licht en dat met nog maar één tegeltje.:eek:


 

Bijlagen

  • IMG_6667.jpg
    IMG_6667.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 41
  • IMG_6668.jpg
    IMG_6668.jpg
    52,2 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
De vierde maand al, jee wat vliegt de tijd...

Wat een geweldige keuze in licht heb je gemaakt! Ik ben zelf ook helemaal weg van deze verlichting van TMC sinds een van de vertegenwoordigers de tegels boven mijn aquarium heeft gedemonstreerd.

Voor mij is het helaas nog niet zover om al tot aankoop te kunnen overgaan, maar wanneer verwacht je dat het geheel boven jouw aquarium zal komen?
(dan kan ik mooi even spieken hoe het bij jou verloopt ;))
 
Hey Marjan,
Ik verwacht alles binnen een week of 4 in huis te hebben.:biggrin:

De lampen worden deze week besteld bij de vertegenwoordiger.
Dan is het nog even wachten tot nieuwe sump is afgebouwd.
Arie komt vervolgens alles in één keer installeren.

Als alles dan lekker draait ga ik de bak lekker gaan vullen met koraaltjes.enaccordenaccordenaccordPowat
Zo kunnen de bewoners van Maxje in de kerstvakantie over, zo is nu mijn planning.
:cool:
 
Hi Anne,

Mooi led verlichting! Goede keuze!
Ik heb zelf aan mijn Max een AquaRay led balk toegevoegd. Ik ben er erg blij mee!
Als ik groter ga qua bak dan zou ik deze led verlichting ook verkiezen. Vijf tegels wil je er bovehebben..pfff..dan mag je wel een zonnebril op als alle verlichting aan is :cool:

Heb je overigens gebruik gemaakt van de mogelijkheid bij TMC om een lichtplan te laten maken?
 
Hi Anne,

Mooi led verlichting! Goede keuze!
Ik heb zelf aan mijn Max een AquaRay led balk toegevoegd. Ik ben er erg blij mee!
Als ik groter ga qua bak dan zou ik deze led verlichting ook verkiezen. Vijf tegels wil je er bovehebben..pfff..dan mag je wel een zonnebril op als alle verlichting aan is :cool:

Heb je overigens gebruik gemaakt van de mogelijkheid bij TMC om een lichtplan te laten maken?

Ha Bas,
Haha, het is inderdaad een hele vracht licht, maar ik denk dat het er heel mooi gaat uitzien, maar dat had je zelf ook al ervaren.:p

Ik wist overigens helemaal niet dat je een lichtplan bij TMC kon laten maken, hoe gaat dat in zijn werk?:confused:
 
Ha Bas,
Haha, het is inderdaad een hele vracht licht, maar ik denk dat het er heel mooi gaat uitzien, maar dat had je zelf ook al ervaren.:p

Ik wist overigens helemaal niet dat je een lichtplan bij TMC kon laten maken, hoe gaat dat in zijn werk?:confused:

Ik heb begrepen dat ze voor elke bak, na opgeven van afmetingen etcetera, een lichtplan kunnen maken. Het lichtplan geeft dan aan hoeveel led modules en welk type je het beste boven je bak kunt plaatsen.
 
Ik heb begrepen dat ze voor elke bak, na opgeven van afmetingen etcetera, een lichtplan kunnen maken. Het lichtplan geeft dan aan hoeveel led modules en welk type je het beste boven je bak kunt plaatsen.

Goeie tip!;)

De manier waarop ik het beoordeeld heb is door samen met Arie te kijken naar hun RSM, en dan telkens de verschillende combinaties uitproberen en beoordelen.
We zijn uitgekomen op 3 tegels met wat meer gerichtere lichtbundels (aan beide zijkanten en in het midden, dus op zeg maar plaats 1, 3 en 5). Op plek 2 en 4 komen twee zogenaamde breedstraler tegels.
Zo krijg je accenten in de bak die door de breedstralers verbonden zijn en dat ziet er prachtig uit.
Powat
 
Goeie tip!;)

De manier waarop ik het beoordeeld heb is door samen met Arie te kijken naar hun RSM, en dan telkens de verschillende combinaties uitproberen en beoordelen.
We zijn uitgekomen op 3 tegels met wat meer gerichtere lichtbundels (aan beide zijkanten en in het midden, dus op zeg maar plaats 1, 3 en 5). Op plek 2 en 4 komen twee zogenaamde breedstraler tegels.
Zo krijg je accenten in de bak die door de breedstralers verbonden zijn en dat ziet er prachtig uit.
Powat

Graag gedaan!

Misschien kan Arie het even navragen bij de vertegenwoordiger?
 
Poe, goed bezig hoor!!!!

Het ziet er inderdaad nu al prachtig uit!!!! Zeer benieuwd hoe het er al straks met de volledige verlichting uit zal zien. Ook ik vind de led RSM van Arie zeer mooi!
 
Naast 'In den Vlieghende Visch' hou ik nog twee dagboeken bij.

Eentje gewoon op papier, dat vind ik plezierig, om gewoon een en ander met de pen aan het papier toe te vertrouwen.;)

Daarnaast ben ik op Reef Central 'The Flying Fish' begonnen.
Een hele onderneming om hetgeen ik te zeggen heb in het Engels weer te geven, maar daardoor tegelijkertijd ook heel leuk.

Bijgaand de kaft van mijn papieren dagboek en de link naar de
'The Flying Fish'.

Poe, goed bezig hoor!!!!

Het ziet er inderdaad nu al prachtig uit!!!! Zeer benieuwd hoe het er al straks met de volledige verlichting uit zal zien. Ook ik vind de led RSM van Arie zeer mooi!

Ha Ramon,
Leuk om weer wat van je te horen. Alles goed?

De bak gaat er inderdaad mooi uitzien, ik word er bijna een beetje faal angstig van. :rolleyes:





 

Bijlagen

  • IMG_5769.jpg
    IMG_5769.jpg
    77,6 KB · Weergaven: 28
  • IMG_5770.jpg
    IMG_5770.jpg
    78,4 KB · Weergaven: 25
Op de achterwand had ik een aantal frummeltjes waargenomen.
Uiteindelijk maar besloten dat het een soort sponsjes waren en geen aiptasia.
Heb een spons aan een lange steel weten te bemachtigen op een kogelgewricht. Hij draait waarlijk alle kanten uit.
Hiermee heb ik de achterwand goed en redelijk eenvoudig kunnen schoonmaken.
Ik ben bang dat als ik dit met de magneet zou doen de verf van de achterwand los zou komen,
en daar kom ik niet zo makkelijk bij met de kwast!

De nieuwe sump is inmiddels klaar, en Arie is druk bezig met de verlichting.
Er moet nog 1 lamp komen en dan kan alles geplaatst worden.;):biggrin:;)
Volgende week komt de elektriciën, het is de bedoeling dat de stopcontacten geaard worden.
:rolleyes:

Gaat eigenlijk best wel snel allemaal.:p
 

Bijlagen

  • IMG_6672.jpg
    IMG_6672.jpg
    38,5 KB · Weergaven: 28
  • IMG_6796.jpg
    IMG_6796.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 28
  • foto-4.jpg
    foto-4.jpg
    139,2 KB · Weergaven: 42
Je bent weer lekker bezig Anne!
Waar heb je die spons op steel weten te bemachtigen?

Bij Miya Mare, een sponsor in Hellevoetsluis.
Een aardige winkel waar je goed en vriendelijk geholpen wordt.

Het betreft de 'Aquascraper 4 in 1 cleaning kit' van Basics.
Er zit dus de spons bij (eigenlijk het zelfde spul als er ook op de magneetreiniger zit),
een soort schepje (heb ik het zand even lekker mee door gewoeld),
een scheermes voor glazen bakken en een kunststof mes voor acryl bakken.
Ik schat de steel op een meter.

Ik heb de achterwand er echt goed mee kunnen schoonmaken.
;)
 
Hey Anne, Leuk dat je m'n dagboek heb bezocht.

Mooie bak heb jij hoor en ik bewonder ook je geduld met de opstart. De max ziet er ook prachtig uit.

Ik ben heel erg benieuwd hoe je ervaring gaat zijn met de LEd van TMC. Ik vind het prachtige units en denk er zwaar over om ze ook te gaan nemen tzt.
De T5 die ik nu heb is niet voldoede voor de meeste sps en ze geven een enorme bult warmte af.
Gaat bij jou de led in een gesloten lichtkap?
 
Hey Anne, Leuk dat je m'n dagboek heb bezocht.

Mooie bak heb jij hoor en ik bewonder ook je geduld met de opstart. De max ziet er ook prachtig uit.

Ik ben heel erg benieuwd hoe je ervaring gaat zijn met de LEd van TMC. Ik vind het prachtige units en denk er zwaar over om ze ook te gaan nemen tzt.
De T5 die ik nu heb is niet voldoede voor de meeste sps en ze geven een enorme bult warmte af.
Gaat bij jou de led in een gesloten lichtkap?

Jouw dagboek is lezenswaardig, bovendien was ik altijd al fan van the big white.;)

Om op je vraag terug te komen; bij mij gaat de LED inderdaad in een gesloten lichtkap.
Ben zelf ook erg benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken.
 
Bovenaan