Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

In den Vlieghende Visch

Ziet er goed uit allemaal :cool:

Mag ik vragen welke vis dit is?
Ik vind hem echt waanzinnig mooi :D

attachment-3.jpg


Gr jeff
 
Ziet er goed uit allemaal :cool:

Mag ik vragen welke vis dit is?
Ik vind hem echt waanzinnig mooi :D

attachment-3.jpg


Gr jeff
Hey Jeff,

Allereerst voor de duidelijkheid, deze prachtige vis is niet van mij.
Ik heb een foto van hem gemaakt toen ik Luc (Jawsee) bezocht, want in zijn prachtige bak zwemt hij rond.

Ik meen dat het een Macropharyngodon bipartitus is, en wel een mannetje.

Maar voor de zekerheid zal je het aan Luc moeten vragen.
 
Bedankt voor je antwoord!

Ik ga ff zoeken op die naam.

Succes verder met je bak! :)
 
De naam is helemaal juist Anne,geen makkelijke vis trouwens om een goede foto van te krijgen door zijn drukke zwemgedrag:)
Hey Jeff,

Allereerst voor de duidelijkheid, deze prachtige vis is niet van mij.
Ik heb een foto van hem gemaakt toen ik Luc (Jawsee) bezocht, want in zijn prachtige bak zwemt hij rond.

Ik meen dat het een Macropharyngodon bipartitus is, en wel een mannetje.

Maar voor de zekerheid zal je het aan Luc moeten vragen.
 

Refugium-gedoe.

Vandaag lijken de spijkerpoliepen voor het eerst sinds het toevoegen van de tweede portie levend steen weer wat uit te staan.

Nieuwe meting:
NO2: 1, dus het ergste hebben we gehad.enaccord
NO3: nog steeds nul, een zweempie roze (Salifert).
Zou dit inderdaad meteen door het refugium gebruikt worden?:confused:

Dat refugium, ik weet nog niet zo goed wat ik er mee aan moet en of ik op de juiste weg ben.

Als je er zo naar kijkt is het een vieze boel.
De wand die het meeste licht krijgt zit vol met algen waaronder flap en rode pluisalg.
Het bolletje chaeto is omgeven door een roze waas van de rode pluisalg.
Niet iets waar je de handen voor op elkaar krijgt.
Ik wordt er een beetje onrustig van.:(

Maar er zijn ook andere feiten.
De hoofdbak vertoont geen spoor van flap of rode pluisalg.:cool:
En als je goed in het refugium kijkt zie je de eerste kalkalgen op de bodem.;)
Waar je ook kijkt krioelt het van de kleine onderwater insecten.
Ook op het chaeto allerlei diertjes.

Op de wand die het minste licht krijgt zie ik tientallen "kalkspatjes."
Het is lastig om hier een goede foto van te maken omdat deze wand haaks op de kijkrichting staat.
Maar als ik het goed heb gaat het hier toch echt om hele kleine kokerwormpies.

Dus al die "viezigheid" herbergt toch ook het nodige.

Toch worstel ik nog erg met hoe nu verder hiermee.
Meer stroming?

Alle input is welkom.:rolleyes:

 

Bijlagen

  • IMG_6156.jpg
    IMG_6156.jpg
    40,8 KB · Weergaven: 17
  • IMG_6173.jpg
    IMG_6173.jpg
    29 KB · Weergaven: 23
  • IMG_6164.jpg
    IMG_6164.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 19
Laatst bewerkt:

Refugium-gedoe.

En als je goed in het refugium kijkt zie je de eerste kalkalgen op de bodem.;)
Waar je ook kijkt krioelt het van de kleine onderwater insecten.
Ook op het chaeto allerlei diertjes.

Alle input is welkom.:rolleyes:


Anne,

Ik wilde dit van de week al vragen toen je de sump beschreef. Je refugium afvoer dump je in het vak met de afschuimer. Dit doodt heel veel van de lekkere snacks die het refugium aanmaakt. Waarom heb je voor die routing gekozen?

Gr Henk
 
Anne,

Ik wilde dit van de week al vragen toen je de sump beschreef. Je refugium afvoer dump je in het vak met de afschuimer. Dit doodt heel veel van de lekkere snacks die het refugium aanmaakt. Waarom heb je voor die routing gekozen?

Gr Henk
Ha Henk,
Je hebt hier zeker een punt.
Het idee hierachter was het volgende: het afschuimervak heeft 23 cm waterhoogte nodig, het aangrenzende refugium is 33 cm hoog en krijgt via een klein pompje vanuit dit vak water toegevoerd. Er is dus gekozen voor meer volume voor het refugium, die 10 cm extra staan als snel voor een liter of 14.
En ja, op deze manier moet het leven en langs de afschuimer en door de opvoerpomp wil het de hoofdbak bereiken.
De stroming in het refugium is echter zo traag dat zich een viezige flap bubbel laag begint de vormen langs de waterranden (zie foto). Daar was ik al niet tevreden mee.
Wil ik het water eerst langs de afschuimer laten gaan dan zal de tussenwand van 33 naar 22 cm moeten worden teruggebracht, en zal de afschuimer in het huidige refugiumvak moeten worden geplaatst.
Daarnaast zijn er nog meer problemen die moeten worden opgelost. De werkruimte is veel te klein, slechts 12 cm om de afschuimerbeker van 18 cm hoogte te verwijderen.
Die beker moet ik eerst naar rechts verplaatsen en naast de sump naar beneden laten zakken om hem te verwijderen.
De afschuimer zelf verwijderen is al helemaal een opgave.
Om een lang verhaal iets korter te maken, ik ga pas verder als deze problemen naar tevredenheid zijn opgelost, en linksom of rechtsom gaat dat zeker lukken.
Maar alle input en ideeën zijn welkom.
 

Bijlagen

  • IMG_6195.jpg
    IMG_6195.jpg
    45,6 KB · Weergaven: 26
Soms is het goed als dingen fout gaan, maar dat kan je pas achteraf zeggen.:p

Ik ben er nu wel weer overheen, maar gisteren kon ik wel janken toen mijn spikspinternieuwe BBK zich onverwachts in stilzwijgen hulde.:(
Echt, er kwam geen belletje of bubbeltje meer uit. :mad:
En dat voor een apparaat dat nog geen 7 weken oud is.:eek:

Het tweede product van Royal Exclusive dat inmiddels onbetrouwbaar gedrag vertoont, want ook mijn Red dragon opvoerpomp heeft al in de eerste week om onverklaarbare redenen stilgestaan. :confused:

Mijn zorgen gingen met name uit naar de vissen en andere diertjes die afhankelijk zijn van deze techniek, mede daarom heb ik gemeend in het beste van het beste te moeten investeren.
En je kan zeggen wat je wilt van de wat "heetgebakerde" RSM 250, draaien doet hij als een tierelier.;)

Enfin, voor de time being hebben een Ferplast en een Tunze het schuimen overgenomen. En gelukkig zit er alleen nog maar levend steen in de bak, dus dat kunnen ze wel aan.:p

En Arie zou Arie niet zijn als hij niet meteen met een goed plan kwam.
De essentiële apparatuur zal in tweevoud in de bak worden geïnstalleerd!enaccord
Mocht er iets kapot gaan dan neemt het andere apparaat het weer over.

Hmmmm, kan ik ook deze bak weer met een gerust hart alleen laten.:biggrin:

PS: ik snap nu ook het gemopper van Ferplastgebruikers over de lek-belletjes. Gelukkig stoort het met niet in "den Visch", ben blij met elke bubbel.Powat
 

Bijlagen

  • IMG_6245.jpg
    IMG_6245.jpg
    46 KB · Weergaven: 16
  • IMG_6247.jpg
    IMG_6247.jpg
    31,1 KB · Weergaven: 17
  • IMG_6246.jpg
    IMG_6246.jpg
    45,6 KB · Weergaven: 26
  • IMG_6248.jpg
    IMG_6248.jpg
    46,6 KB · Weergaven: 18
haha inderdaad! viel me op die ene foto ineens weer op, spiegelt ie zo mooi. Helemaal mijn smaak! ben zo benieuwd hoe hij er strx gevuld uit ziet. Hoe is het met je refu trouwens nu?​

Met het refugium is het niet zo goed, dat heb ik gezien de perikelen beschreven in #208 met pijn in het hart opgedoekt.
Er zal namelijk toch een nieuwe sump moeten komen, deze is te hoog waardoor ik de afschuimer er niet uit kan krijgen (en hem dus niet aan een grondig onderzoek kan onderwerpen.:p)
Dus dacht ik, als hij er dan toch aan moet, dan maar zo snel mogelijk.
Bovendien stonk hij, dus dat kan nooit goed zijn.
Ander voordeel is dat ik tijdelijk 50 l water minder af te schuimen heb wat wel fijn is gezien de totale capaciteit van die twee kleine afschuimertjes.Powat
 
Hier nog een waarvan sump nummer 1 toch net niet goed was, en er een twee aangepaste versie moest komen. Mijn eerste sump heeft niet eens water gezien
Dus troost je.... je ben niet de enigste.

Zoutwateraquaria duur..??...tja op deze manier wel Powat




Er zal namelijk toch een nieuwe sump moeten komen, deze is te hoog waardoor ik de afschuimer er niet uit kan krijgen
 
Hier nog een waarvan sump nummer 1 toch net niet goed was, en er een twee aangepaste versie moest komen. Mijn eerste sump heeft niet eens water gezien
Dus troost je.... je ben niet de enigste.

Zoutwateraquaria duur..??...tja op deze manier wel Powat
Haha, die Jack!
Nou ja, inderdaad, gedeelde smart is halve smart.:biggrin:
 
...ik heb nu weer wat tijd om dagboeken te lezen :eek:, je bak is echt super zeg. Ik blijf je volgen!

Robin
 
Hoi Anne,

Petje af voor de manier waarop je tegenslagen van je af zet om positief verder te bouwen. Een mooie eigenschap die ik wel bij meet aquarianen zie. #leermomentje.

Als ik een kritische noot mag maken; je hebt je professioneel laten begeleiden en adviseren bij het ontwerpen van je systeem en nu past je afschuimer niet en is de routing van je sump niet optimaal. Dat lijkt mij best slordig, of waren de problemen vooraf niet te voorspellen? Je laat je tenslotte professioneel adviseren om te voorkomen dat je opnieuw moet beginnen. Een nieuwe sump en veel apparatuur dubbel uitgevoerd: een duur lesje!

Ik zou het leuk vinden als je ons weer betrekt bij het designen van de sump. Ben benieuwd naar de verbeteringen.

Gr, Henk
 
...ik heb nu weer wat tijd om dagboeken te lezen :eek:, je bak is echt super zeg. Ik blijf je volgen!

Robin
Hey Robin, leuk je hier aan te treffen.
Mijn bak doet wel wat aan de jouwe denken, maar dan stukken kleiner.
A little white.:p



Hoi Anne,

Petje af voor de manier waarop je tegenslagen van je af zet om positief verder te bouwen. Een mooie eigenschap die ik wel bij meet aquarianen zie. #leermomentje.

Als ik een kritische noot mag maken; je hebt je professioneel laten begeleiden en adviseren bij het ontwerpen van je systeem en nu past je afschuimer niet en is de routing van je sump niet optimaal. Dat lijkt mij best slordig, of waren de problemen vooraf niet te voorspellen? Je laat je tenslotte professioneel adviseren om te voorkomen dat je opnieuw moet beginnen. Een nieuwe sump en veel apparatuur dubbel uitgevoerd: een duur lesje!

Ik zou het leuk vinden als je ons weer betrekt bij het designen van de sump. Ben benieuwd naar de verbeteringen.

Gr, Henk
Ach Henk, als het tegenzit dan denk ik altijd maar: 'kalmte kan u redden' en dan kom je een heel eind.:p

Wat betreft de sump, daar heb je zeker een punt. Het is inderdaad vervelend als dat anders uitpakt dan je gedacht had. Maar dan is het wel geweldig als je een leverancier hebt die je niet laat zitten maar die samen met je gaat zoeken naar een oplossing. Het gaat niet alleen om de producten zelf maar zeker ook om de service daarachter. Dus, als ik het over zou mogen doen zou ik weer voor AquaCompleet kiezen. De service van Arie is echt onovertroffen. Het is toch zeker niet vanzelfsprekend dat hij vandaag naar Zeeland gereden kwam. We hebben nieuwe plannen gesmeed voor de sump waarover later meer. Afschuimer is mee naar Rotterdam gegaan. Er zat kalk in de boring, dus hij gaat in de azijn.
Enne betreffende de dubbele apparatuur, er komt een dubbel verwarmingselement, die had ik uberhaupt nog niet gekocht.
Verder komt er een extra opvoerpomp bij met een aparte uitstroom.
Dat is nu wat duurder maar dat scheelt wellicht een stromingspomp!
En de eiwitafschuimer durf ik enkel wel aan. Levend steen dat 6 maanden mag rijpen: dan heb je een super filter.;)
 
Bovenaan