Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Hoogvinkarper overwennen

Ix

Senior Forumlid
Ik heb een vraag, ik wil graag hoogvinkarpers in mijn aquarium zetten, maar hoe lang moet ik die overwennen naar zout water, ze zaten eerst in zoet water.

alvast bedankt, IX

Vraagje: waarom wil je zoetwatervissen in een zee-aquarium? ??? Hoogvinkarpers zijn niet lelijk, maar 't lijkt me er erg onnatuurlijk uit zien.

Ik denk dat je met een dag of twee wennen al 'n heel eind bent. Alleen vraag ik me af of die vissen 't erg prettig zullen vinden. Daarbij zou ik persoonlijk bang zijn ook 'zoetwater-ziektekiemen' over te wennen...

groetjes
Tanne

Hoogvinkarpers vind ik zelf heel mooie vissen, vooral om die hoge rugvin van de mannetjesvissen. ook lusten ze graag algen en produceren veel jongen die mijn vissen graag lusten. Ook leven in de mangrovenbossen, en leven soms ook in zeewater, dat heb ik op tv gezien

IX

[verwijderd door de admin]

Hoi,

Het voorkomen van hoogvinkarpers in zoutwater zou misschien best kunnen, maar ik denk meer dat ze in een brakke riviermonding of rivierdelta bedoelen op de televisie, dan "echt" zeewater. Brakwatervissen leven vaak in een milieu dat zeer veranderlijk is: een overgangsmilieu. Dit is nooit helemaal zoet of helemaal zout.

Voor het welzijn van dieren vind ik het persoonlijk niet een manier om je bak te verlevenden; immers als dit visje echt geschikt is voor zeewater dan hadden we hem, evolutionair gezien, ook wel in die gebieden aangetroffen. Dat kan klinken als een dooddoener, maar het verleden heeft ons dit geleerd.

De zwemblaas (gereduceerde?) van dit visje moet ook zo hard werken dat een korter leven hem automatisch beschoren is. Een versnelde stofwisseling leidt ook tot verhoogde stress.

Je hebt helemaal gelijk dat het een mooie vis, maar om hem als levende legbatterij in een zoutwaterbak te doen, zodat er extra levend voer is????

PS: Ik denk dat deze kip in zoutwater niet wil leggen.

Iemand anders?

Groeten Sander

Ik sluit me bij Sander aan, hoewel 't best zou kunnen dat deze vissen zich ook in zeewater vermeerderen.

groetjes
Tanne

ik heb het nagevraagd bij meerdere handelaren in zeewater aquaria, die vertelde me dat het kan. dus ik ga het uitproberen, en als ik merk dat het niet lukt, heb ik een brakwateraquarium klaarstaan voor de visjes. Ik vind het ook niet fijn als de vissen zich niet fijn voelen. ook past de argusvis en de zilverbladvis zich ook aan aan zeewater. deze 2 soorten leven ook in brak water toch?? of heb ik het verkeerd.

Hoi,

Nee, je hebt het niet verkeerd.... die argus en zilverblad zullen best overleven... net als waarschijnlijk die hoogvinkarper... dat is het "probleem" niet.

Mijn inziens draait het om, of het uit het oogpunt van dierverzorging verantwoord is. Hierover heeft iedereen een andere insteek, maar over het algemeen hoort het dierenwelzijn bij onze hobby op plek numer 1 te staan, en niet het uitelijk van onze bak. Voor mij is het met het inzetten van een hoogvinkarper de rollen omdraaien. UIterlijk op 1, en dierenwelzijn op 2. Ideaal is juist om een goede combinatie te vinden van beide punten.
De vraag is of ze zich daar prettig zullen voelen, en zo niet of ze dat ook uitten in stressgedrag... als ze dit doen dan heb je duidelijk een aanleiding om ze (voorzichtig) terug te wennen naar brakwater.
Als ze geen opvallend gedrag vertonen, kunnen ze het naar hun zin hebben, of niet. De levensverwachting is in iedergeval kleiner.

Er zijn zoveel mooie zeewatervissen te koop, die inderdaad een hoop meer kosten dan 3 euro, maar je weet zeker dat het water voor ze oke is. Dan maar wat meer geld uitgeven, dan beknibbelen daarop!

Als je het toch doet:
Kijk inderdaad uit voor ziektekiemen (voor zover als dat gaat)

Groeten Sander

Ik heb ze nu 1 hele dag over laten wennen, en naar mijn menig doen ze het perfect, ze grazen mooi de algen van de stenen af en zwemmen met mijn juffertjes mee, ze zijn best actief. ook eten ze goed, ze lusten graag spirulina

ook dit heb ik er over gevonden:

I am pretty new to the Molly thing, but have spent alot of time observing them and reading about them. There appears to be only three species of them: P. sphenops, P. latipinna, and P. velifera. Lyretails can appear in all three species, and the various colors like dalmatian, marble, gold dust, etc. can also occur in all three species. These fish like warmer temps, 25-27°C, and are definitely brackish water fish. Suggested amount of salt varies from a teaspoon to a tablespoon per 40 liters. I try to achieve somewhere in-between for my setup. These fish live up to a couple of years in freshwater, but can live as long as four years in brackish or salt water. Some hobbyists have added them to their reef tanks with no trouble and report that they keep hair algae and caulerpa in check. I have a 100 liter brackish setup with 3 gold dust sailfins and 2 marble sailfins. I expected the two males to fight, but they hardly notice each other. Amazingly, the respective colors seem to only want to mate with their kind. The marble male will nibble on my finger. They all gather at the front to look for me at feeding time. The largest gold dust female just had babies. I think there are 20 or so. They are all different colors, probably because she was in a tank with other colored males at the pet store. Anyways, these are my favorite fish, and definitely worth time and effort to keep.

Contributed by John Timbes

hoi,
ik wou dit toch even kwijt. je doet wat je wilt doen met je bak maar toch zeg ik het even. is dit eigenlijk zoals ik het noem geen "biotoopverkrachting" jaja net zoals die papegaaien die nu me ons in de bossen leven, of zoals de waterschildpadjes die in onze beken en rivieren leven. hoort dit eigenlijk?? juist het zelfde als die hoogvinkarpertjes in zoutwater. horen deze daar?? mijn antwoordt is nee. ik weet dat we niet makkelijk biotoopgericht kunnen inrichten en dat dat niet altijd hoeft, maar om brak of zeg maar meer zoetwatervissen in zeewater te zetten is niet zo goed. waarom nu niet. het zit zo: hoogvinkarpers molly's en de andere visjes leven zoals al gezegd is in brakwater: om daar hun jongen los te laten en te paren! dan trekken ze zich terug naar zoeter wateren. het gebeurt regelmatig dat er mee worden gestroomd naar de zee en daar zullen overleven. dat ze daar jongen is bijna onwaarschijnlijk. in een aquarium kan dit dan nog een keer voorvallen maar ten eerste zijn de jongen veel zwakker en de helft sterft omdat de ouders de osmotische druk aankunnen maar de larfjes nog niet. en ten tweede zullen ze worden opgegeten wat ook niet altijd oke is. deze larven bevatten namelijk vele zuren, zoals aminozuren enzovoort. enkel zijn oke voor de bouw van jevissen maar er zijn er ook schadelijke bij die slecht zijn voor je vissen. dus het is eigenlijk ook helemaal niet zo goed en wel voor je andere vissen. ook de slijmhuid van deze vissen wordt vele dunner omdat deze ook niet is aangepast aan het zoute water. hierdoor krijgen ze veel meer parasieten, witte stip. kortom zin ze heel gevoelig en kunnen daarna als ze iets hebben andere vissen aansteken met die parasiet.nu heb ik het hiermee gezegd maar ik vin en blijf een hoogvinkarpertje van 3 euro veeeeeel mooier vinden tussen wat kienhout en wat planten dan ze tussen koralen zien te zwemmen. dan zie ik daar liever een juffer die je voro 6 euro kan kopen. en wat is nu in deze tijd 3 euro meer??
vriendelijke groeten
tom

jullie hebben gelijk, ik was eigenwijs. Ontdanks ze het wel goed doen, zet ik ze over naar mijn brakwater aquarium.

Goed zo Ix

Het is verbazingwekkend waar het zeewater forum niet overal goed voor is hè ? ;D

hoi
hoop dat je er wat van hebt geleerd, laat ze nu mooi en veel kwkeen in je brakwater bak (er is trouwens ene nieuwe vorm"kleur" van hoogvinkarpers uit, mischien iets voor jouw ;) )
groetjes
tom

persoonlijk vind ik het niet zulke mooie vissen en hyperactief maar dat is mijn mening natuurlijk als je het gaat proberen heel veel succes ;)

groete jeffrey

als ik me niet vergis zwemmen vossekopen en vleeremuisvissen ook de rivier op om eieren af te zetten.waarna de jongen brak opgroeien en daarna naar zee gaan maar blijkbaar heeft niemand een probleem met deze dieren in zeewater te plaatsen als ze jong zijn.evenals ook de koraalduivel.waarom zou een argus(die tevens een prima opruimer is) dan niet vroegtijdig in zee geplaatst mogen worden ?

Ik vind het jammer dat je ze weer terug hebt gezet. Ze waren overgewend en deden het goed. Als we allemaal alleen doen waarvan we denken dat het zo moet dan leren we nooit iets bij. Ten koste van deze vissen? Ja misschien, maar deze vissen zitten over het algemeen nou niet bepaald in brakwater. Dat is net zo zielig als het al niet zieliger is.
Stel dat het wel goed was gegaan en de vissen hadden gezond en wel een hoge leeftijd bereikt en zich voort geplant? Dan was dat toch een mooi leermoment geweest of niet?

Ik heb ooit een grote dikke kogelvis in mijn zeeaquarium gezet. Kreeg daar bergen commentaar op omdat dat volgens velen een brakwatervis zou zijn. Dat staat zo ook op internet alleen zeggen ze in de VS dus dat deze vis altijd op volwassen leeftijd in het rif eindigt. Mijn vis deed het prima en kwam mooier op kleur dan ooit in brakwater. Het probleem van brakwater is de waterkwaliteit. Moeilijk goed te krijgen omdat een afschuimer niet werkt. Het moet warm zijn en planten doen het ook al niet al te best.

Slecht brakwater is een stuk slechter dan kerngezond zuiver zeewater ;)

Ik ben zelf in de Dominicaanse republiek geweest, ook op veel andere eilanden in die regio. Daar zag ik toch wel zeer regelmatig tandkarpers op de riffen. Ook in de afwateringsslootjes maar dus ook echt in zee. Die diertjes zwommen daar niet verloren en weggespoeld rond maar deden het prima.

Ikzelf vind het niet mooi, dat is voor mij een reden om het niet te doen. Maar zielig? Laten we dan de aqua40 en alle andere kleine bakjes afschaffen en vooral geen mollies in bakken kleiner dan 100 liter met brakwater zetten.
Een zieke vis is een zielige vis. Een blakende vis zou ik zelf niet snel zielig noemen. :goed:

ben ik voledig mee eens ik heb een argus zwemmen in men rifbakje .ik heb aangezien dit grotte vissen worden de kleinste uit de winkel genomen .en nu is deze al vele malen groter als die die de aquariumhandelaar op zoetwater zitten heeft.het diertje blinkt gewoon en groeit als een kool.nu kan ik zonder overdrijven zeggen dat dit de beste algen el vuil eter is die ik ooit gehad heb.

Back
Bovenaan