Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

aquarium 600x250x100 cm

• Topicstarter Topicstarter kupje
  • Startdatum Startdatum
K

kupje

Guest
aquarium 600x250x100 cm

goeden dag allemaal.ben al een maandje jullie berichten aan het lezen.het is van mij al weer 18 jaar geleden dat ik een zout water aquarium had 300x100x100 cm.nu is mijn vraag wie van jullie heeft zo een vreselijke grote bak (rond de 4000 liter of meer) wil ik graag eens een praatje mee maken er is zo veel meer mogenlijk dan vroeger dat ik het niet meer weet aparaten en kweken dat was toen niet mogenlijk nog een maandje of twee gegin ik aan mijn aquarium van 600x250x100 wordt nog een hele klus dus alle informatie is welkom.....mooie foto.s van jullie lagere dieren en vissen trouwens ga zo door...gr...ruud..

Re: aquarium 600x250x100 cm

hoiiiiiiiiiii
is wel een heeeeeeeel groot formaat?
de technologie is een heel pak verbetert,
voor mij zou 1 m, diep min, 400 wat hqi nodig hebben,
en een heel goede afschuimer,
wat ga jij houden vissen of koralen?
ik zou ook heel veel informatie opzoeken!voor ik hem opstart,
groetjes frnky en conny

Wouw

Heb je de staats gewonnen?
Nee hoor geintje,tof dat je zoiets begint.
Ik heb laatst een soortgelijke bak gezien bij aquaspijk ,en daar zat behoorlijk wat apparatuur aan vast.
Ga je hem in de woonkamer plaatsen.?
Hou ons vooral op de hoogte van je vorderingen.

Gr René

nee heb geen geld gewonnen haha... was het maar waar.maar het gaat wel een poosje duren hoor.en ja hij komt in de kamer .ga eerst een kijkje nemen bij anderen .zal jullie wel wat foto.s laten zien met de tijd...gr..ruud

Gelukkig !!!!

Ik werd al voor gek verklaard met mijn bak in de woonkamer, maar er zijn altijd nog grotere.....liefhebbers ;D
Onze bak is iets boven het gemiddelde wat betreft het formaat (250 x 90 x 90 ).
We hebben een HQI armatuur met drie 400 watt lampen, 2 blauwe TL buizen, nachtverlichting en dit geheel word electronisch gestuurd.
De techniek is in de afgelopen jaren flink veranderd, en daarmee ook de soorten koralen en vissen die we kunnen houden.
Kijk voor de foto's eens naar de eerste drie onderwerpen in dit forum.

Succes met de bak....en denk aan de vloer !!!

hallo pierre...het is altijd mijn wens geweest om zo iets te gaan maken.heb wel al een mailtje gehad uit spijk je weet denk ik wel wie!! staat ook een 6 meter bak .de mijne wil ik hooft zakelijk keizer vissen in gaan doen.krijg alleen niet veel reactie van mensen die dat ook hebben of ze zijn er gewoon niet??in dat geval zal het niet makkelijk worden.ze zijn toch al zo moeilijk samen te houden.ik heb ze wel samen gezien in een grote tank was op de bahama.s...het vershil is wel dat ze daar het water direct uit de zee haalden ook geen filter dus.mijn voordeel is dat ik op st maarten heb gewoond stuurde in die tijd veel levendsteen naar ned en duitsland kosten in die tijd niet meer dan een dollar de kilo alleen voor het transport dan. uit de zee halen deed ik zelf.ga ik nu nog maar een keertje doen...hoop maar dat er nog iemand reageert die ook meerdere keizers houdt.ben wel benieuwd!! zou ik veel van op steken.......gr...

Hehe...lekker de ruimte zal ik maar zeggen.

Ik heb een artikel in een krant gelezen..volgens mij de haarlemse courant over een man die ook zo'n grote bak had laten maken. Moest met een kraan over het huis worden getild. Hij had zijn hele kruipruimte onder het huis ingericht als biologisch filter.

Volgens mij kwam hij uit Hoofddorp of iets.
Helaas heb ik het artikel niet meer kunnen vinden anders had ik hen kunnen scannen voor je :D

Vraag eens om een kijkje achter de schermen in vossemeren (Lommel).
Deze hebben aquaria van 25000 liter en hebben daar een prachtige filtering. Daarbij komende nog een filtering over caulerpa verdeeld in 4 bakken. Als je ziet wat prachtige vissen daar inzitten. Gewoon prachtig.
In de Zoo wordt alles gefiltert langs gewone biofiltering maar worden wel grote verversingen doorgevoerd van bvb. 130.000 liter. om de 4 maanden.
Het water is afkomstig van de golf van Gibraltar en komt als balast mee met grote tankers.

Hallo kupje,

Hoe staat het met je aquarium?

Ik ben zelf ook bezig met een groot aquarium (3000 l) en ben nieuwsgierig naar jouw ervaringen.

Kupje is niet meer denk ik gezien het laatste bezoek, van feb 03.
Als je zoiets daadwerkelijk zou aanschaffen, zou je toch wel wat meer bezoekjes brengen en info achterlaten

Jammer, ik had graag gehoord wat zijn ervaringen waren.
Mijn aquarium wordt, als er niets tussenkomt, volgende week afgeleverd.

Misschien is er iets ergs gebeurd. Niet te snel een oordeel vellen is mijn mening. Hij kan ook op reis zijn.

Groeten,,

dany

Laten we hopen dat het zo iets is.

Volgens mij is Kupje terug naar St Maarten.
Gaan duiken om levende steen voor zijn 6 meter aquarium. ;)

Kupje heeft na eens goed nadenken zijn plannen naar alle waarschijnlijkheid goed opgeborgen

mvg,
Frank

Dat zou... 15duizend!! liter zijn :o Zo iets is mijn droom voor later ;D Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat deze bak is door gegaan, helaas...

Vraag me af hoe je zo'n bak onderhoud... Het is net te groot om overal bij te kunne, maar te klein om je scuba uitrusting aan te trekken ;D

Over verlichting van grote bakken zou ik niet 400 watt nemen, eerder de lampen in paartjes, steeds een 250watt 20k en 250watt 10-14k bij elkaar... geeft een mooie kleur wat ik op foto's heb gezien. 250watt hebben geloof ik een beter redement dan 400watt. waar of niet ???

[quote author=CrocoDillon link=board=14;threadid=3211;start=15#msg90664 date=1091876092]
Over verlichting van grote bakken zou ik niet 400 watt nemen, eerder de lampen in paartjes, steeds een 250watt 20k en 250watt 10-14k bij elkaar... geeft een mooie kleur wat ik op foto's heb gezien. 250watt hebben geloof ik een beter redement dan 400watt. waar of niet ???
[/quote]

250w dringt onvoldoende door in een bak van een meter hoog, en 20.000k geeft aanzienlijkminder opbrengst dan 10.000k
Bovendien geeft bij mijn weten een zwaardere lamp meer rendement dan een lichtere.
Voor een dergelijke bak met rifbouwend steenkoraal zou je dus toch al rond de 15.000 w nodig hebben :)

Dat van dat rendement had ik op RC gelezen, zal ff terug zoeken. Ging geloof ik om het verschil tussen DE en SE (Double Ended en Single Ended), en de reflectors ervan ofzo...

Als je 2x 250watt =500watt vlak naast elkaar doet of 1x 400watt, kan me niet voorstellen dat de 400watt dan beter is dan de "500watt" Vanwege de lichtopbrengt zeg ik ook 1 20k en 1 10-14k... 1 voor de kleur en 1 voor de PAR. Ik heb erg mooie aquariums gezien (op foto's dan ::) ) met mooi gekleurde SPS met enkel 20k.

En je hoeft natuurlijk niet tot op de bodem te gaan met erg lichtbehoevende koralen ;D

Ik snap hem niet crocoDillon.
400 watt heeft hogere rendement dan 2 x 250 watt.
???

Laat maar zitten eigenlijk ::) Kan het niet terug vinden maar had een test gezien waaruit bleek dat de intensiteit per watt bij 250 watt beter zou zijn.

Ik geloof iig dat 2x 250watt boven HETZELFDE oppervlak minstens net zo diep komt als de 400watt. Met 2x250watt kan je een lage Kelvin en een hoge Kelvin lamp combineren, zodat je een hoge intensiteit en mooie blauwe tint hebt.

Back
Bovenaan