Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Opstarten van nieuw aquarium

Jens

Senior Forumlid
Eindelijk is het zover, overmorgen ga ik mijn eerste zee-aquarium afhalen! De vorige eigenaar (bak is nog maar 2 jaar oud) zei me eerst naar een grotere bak over te schakelen, maar heeft me gisteren laten weten dat hij stopt. Hij stelde voor meteen al zijn apparatuur over te nemen, inclusief levend steen, enkele lederkoralen, twee zeeëgels en enkele vissen... Ik kan een heleboel zeewater ook meenemen in containers.  ;D ;D ;D
MAAR... Om een goede electrische installatie te bouwen en mijn onderkast naar eigen smaak in te richten, meen ik toch al snel een drietal weken nodig te hebben. Wat moet ik intussen aan met mijn "levende have"?
Ik dacht mijn leeg zoetwater aquarium van 160 liter te vullen met "oud" zeewater, met de vissen en de koralen en het levend steen enige tijd in containers te laten. Ik zou dan zo snel mogelijk (2-3 weken ?) de bak vullen met een mengsel van nieuw en oud zeewater, vullen met het levend steen en een tweetal weken laten draaien met afschuimer(s). Daarna de stenen stapelen, debris afhevelen, bodembedekken en vissen en koralen toevoegen. Lijkt dit haalbaar of niet? Ik bedoel: overleeft het levend steen het verblijf van 2-3 weken in containers zonder of met minimaal licht, hebben de vissen (anemoonvisjes, zebrasoma,...) kans op overleven in een aquarium 1/3 van wat ze gewoon zijn met een kleine afschuimer en waterverversen? Zijn de zeeëgels een goed idee om in een beginnend aquarium te zetten? Gaat dit schema iegenlijk niet te snel? Moet ik op iets letten bij het uitvoeren van dit plan? Alternatieven? Ik heb toegegeven omdat de man anders niet wist waar met de dieren naartoe; als ik mijn aquarium niet kan starten ermee, moet ik ze misschien zelf snel bij iemand "in bewaring" geven of wat kan ik ermee doen? Ik wil de natuur wat sparen door met deze dieren te starten, maar ook weer niet de dieren in een zekere dood jagen. :(
Graag jullie ideeën en goede raad!
 

Bijlagen

  • aquarium 02-14 001.JPG
    aquarium 02-14 001.JPG
    81,9 KB · Weergaven: 15
  • aquarium 02-14 002.JPG
    aquarium 02-14 002.JPG
    104,3 KB · Weergaven: 16
  • aquarium 02-14 003.JPG
    aquarium 02-14 003.JPG
    104 KB · Weergaven: 17
  • aquarium 02-14 004.JPG
    aquarium 02-14 004.JPG
    94,3 KB · Weergaven: 14
  • aquarium 02-14 005.JPG
    aquarium 02-14 005.JPG
    96,8 KB · Weergaven: 21
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Hallo Jens

Onder de door jou omschreven omstandigheden, lijkt het mij haast onmogelijk om zonder flinke verliezen erdoor te komen.

Ik denk dat in jou situatie het de beste oplossing zou zijn, om een winkelier (bij jou in de buurt) te vragen jou levende haven plus levend steen, een tijdje in een hiervoor gereserveerde bak op te slaan, desnoods tegen een kleine vergoeding. De meeste winkeliers doen dit wel.
 

Bijlagen

  • foto 4.jpg
    foto 4.jpg
    29 KB · Weergaven: 7
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Bedankt voor jullie tip, jongens !

Klein probleem: geen enkele handelaar in de buurt ziet dit zitten? Misschien heeft dit te maken met een verschil in "gastvrijheid" tussen Nederlanders en Belgen? Zie ook onder de draad van peterdeut over overnemen van bakken...

Ik ga dan maar proberen enkel de bak in mijn garage te vullen en intensief af te schuimen, weinig voederen en wat stroming. Intussen maak ik de rest klaar en wacht of ik toch niemand bereid vind... Alleszins ga ik niet overhaasten en "stap voor stap" levend steen introduceren. Lijkt mij de beste manier om op langere termijn een goed resultaat te bekomen.
Blijkbaar is de prijs van een vis of koraal vooral in €€€ te beschouwen, eerder dan in termen van respect. Bij mij is het wel degelijk het laatste dat mij tot aquarium houden drijft !
 
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Ik denk dat je met het zo snel mogelijk verhuizen van de hele zaak de minste verliezen lijdt.
Goed plannen, zorgen dat je materiaal als slangen, snoer, kabels, stekkers verlengdozen enzovoorts allemaal in huis hebt, 's morgens vroeg beginnen met een paar emmers schoon water uit de bak te halen (nadat je erin aan t rommelen bent geweest is t zo troebel en vies als wat)
De stenen verpakken in natte handoeken of kranten (niet in water, dan sterven geheid alle bacterien af), koralen in plastic met water en evt zuurstof of een flinke hoeveelheid lucht, vissen idemdito.
Een paar lege plastic flessen met heet water in flink wat kranten gewikkeld kunnen zorgen voor de warmte in de dozen.
de helft van het water uit de oude bak meenemen, en zorgen dat je de andere helft thuis vers aangemaakt klaar hebt staan om aan te vullen.

Bij aankomst thuis zo snel mogelijk alles weer de bak in en de stekkers erin en draaien maar.

In de weken die dan volgen kun je op je dooie gemak de aanpassingen doen en de installatie naar wens monteren.

Als het je werkelijk om het welzijn van de dieren gaat is dit de allerbeste oplossing, door 2 a 3 weken "aan te modderen" loop je m.i. de kans dat de vissen vreselijk gestrest raken en tegen de tijd dat ze bijkomen zullen ze opnieuw gestrest raken doordat ze weer verhuist worden wat wel eens funest zou kunnen blijken te zijn.
Toegegeven, het is een hoop werk voor 1 dag, en het achteraf verbeteren cq aanleggen van diverse onderdelen word er niet makkelijker op, maar ik weet zeker dat de verliezen minimaal zullen zijn.

Een (te) klein aquarium met hoge bezetting zonder levend steen om de afvalstoffen om te zetten in nitraten zal al snel te maken krigen met ammoniak en nitriet met als gevolg dat je in een neergaande spiraal terecht komt en het gauw bekeken kan zijn met de inhoud.
Levend steen 3 weken in containers zonder beluchtig, verlichtig en stroming is een garantie voor het degraderen van dit steen tot "dood vulsteen".

Mocht je je vissen en koralen toch in dit 160 l aquarium stoppen, dan kun je het best zorgen voor doorlopende verversing van het water zodat de hele bakinhoud iedere paar uur helemaal ververst is.
Een 1000 l container gevuld met zoutwater op de juiste temp en ph en een pompje met een tijdklok kunnen dit proces wat makkelijker maken.
 

Bijlagen

  • japio.jpg
    japio.jpg
    37,3 KB · Weergaven: 3
  • japie1.jpg
    japie1.jpg
    23,9 KB · Weergaven: 2
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Hi Jens,
hoe ben je 'gevaren'?

Het kan anderen helpen te vertellen wat jou overkomen is tijdens die hele verhuisfase.

gr's
Arno
 
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Hoi,

Ik ben vandaag bezig geweest met de verhuizing van een zeeaquarium (130x60x60). Het was een hele klus maar heb de 3 visjes toch maar in bewaring afgegeven bij een hotel :)
Achteraf ben ik daar heel blij om daar ik ondanks een volgens mij goede voorbereiding te lang bezig ben geweest met het afbouwen/breken van de bestaande bak.
Nu kan ik met een gerust hart de bak "opnieuw" starten en alles naar mijn eigen smaak inrichten zonder dat die lieve kleine visjes ;) zich druk hoeven te maken om te stikken in allerlei schadelijke stoffen.
Op mijn site www.ivanonline.nl/aquarium.html zal vanaf morgen waarschijnlijk dagelijks info hierover te vinden zijn.
Morgen gaan we de bak aanpassen voor mijn huisje. (Doorkijkbak) en volgens alles weer opstarten en de natuur met een beetje hulp haar gangetje laten gaan.
Indien mensen nog tips hebben voor aanpassingen en zaken waar ik goed op moet letten zijn deze zeer welkom. Het moet namelijk een lage dierenbak worden.
 
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Ivan,
goed initiatief! Soms is het inderdaad beter (voor aquariaan en beestjes) in alle rust te kunnen starten.
gr's
Arno
 

Bijlagen

  • IMG_1049.jpg
    IMG_1049.jpg
    53,9 KB · Weergaven: 1
  • IMG_1058.jpg
    IMG_1058.jpg
    54,9 KB · Weergaven: 1
  • IMG_1059.jpg
    IMG_1059.jpg
    50,1 KB · Weergaven: 1
  • IMG_1060.jpg
    IMG_1060.jpg
    55,7 KB · Weergaven: 1
  • IMG_1064.jpg
    IMG_1064.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 1
  • IMG_1065.jpg
    IMG_1065.jpg
    41,5 KB · Weergaven: 1
  • IMG_1069.jpg
    IMG_1069.jpg
    65,4 KB · Weergaven: 1
  • IMG_1070.jpg
    IMG_1070.jpg
    73,1 KB · Weergaven: 1
  • IMG_1071.jpg
    IMG_1071.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 1
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Arno,

Ik moet toegeven dat ik er eerst echt vanuit was gegaan dat je zo'n verhuizing wel eventjes kon doen met wat voorbereiding.
Gelukkig ben ik bijna 6 maanden op zoek geweest naar een geschikte bak hierdoor heb ik in de tussentijd een hoop kunnen uitzoeken en advies kunnen inwinnen over het kopen van een tweedehands bak. Tijdens deze zoektocht ben ik gewoon veel gaan lezen over filtersystemen en allerlei andere zaken die bij het houden van een bak horen. Mijn vader heeft vroeger een zeeaquarium gehad dus gelukkig heb ik een veteraantje achter de hand waar ik supersnel op terug kan vallen.
Ik kan nu in elk geval in de komende weken een hoop lol beleven aan de chemicus uithangen en de waterkwaliteit weer op orde krijgen. Dit zal nu wel moeten omdat ik gisteren een probleempje heb gehad met de actieve kool die in het bioloog zat in zakjes de komplete compartimenten zijn nu volledig zwart. Dus de start zal weer meer tijd kosten :( maar ja soms zit het mee en soms tegen. Ik hou jullie wel op de hoogte van de vorderingen op mijn site en het forum.

Groeten uit Ridderkerk
 
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Ivan,
als je relatief zeker weet dat het behoorlijk oude kool betreft, dan zou je je kunnen afvragen of je je daar nog moe op wilt maken. Het is dan allang niet 'actief' meer en gaat gewoon werken als biologisch filtermedium.
gr's
Arno
 
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Atol,

:(:(:( Maar we hebben gisteren besloten alles helemaal opnieuw te starten. Dat is de enige manier op het nu nog goed te kunnen doen. Zitten de visjes maar wat langer in hun hotelletje. De bak blijft leeg totdat we er zeker van zijn dat alles in orde is.
Weet iemand misschien wat voor effect oude kit resten hebben op het zicht van de bak onder water, er zitten namelijk een aantal plekken op de achterkant welke ik niet helemaal wegkrijg :( misschien heeft iemand nog tips op ze weg te polijsten ergens mee ofzo. Tips zijn heeeeel erg welkom.

Groeten,
 
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Heel voorzichtig met zo'n scherp afbreekmesje de resten wegsnijden.
De rest wegpoetsen met gewoon warm water.
Geen rare middelen gebruiken die kit kunnen verwijderen.

Groeten Dave.
 
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Dave,

bedankt voor de tip helaas hebben we al getracht het met een afbreekmesje te doen het lijkt er zelfs op dat de kit een soort van oxidatie heeft achtergelaten op de ruit :( aangezien we de bak voorlopig toch nog niet kunnen vullen ga ik ergens in een hoekje proberen aan stuk ervan te polijsten.
Ik zal de bak daarna grondig moeten reinigen om alle troep die er eventueel achterblijft te verwijderen. Maar het is in elk geval een poging waard volgens de glashandel die ik erover gesproken heb zouden krasjes die niet te voelen zijn zowieso redelijk gemakkelijk te polijsten zijn met dit spul.

groeten

P.s.De updates van mijn website zullen niet gaan gebeuren deze week daar ik me alleen op de bak zal focussen. Uiteindelijk na het vullen wil ik in elk geval een compleet verhaal maken over de verhuizing. Is misschien wel handig voor alle mensen die eraan zitten te denken want hoe goed je het uitdenkt je kan altijd wat over het hoofd zien.
Misschien moet ik het domein www.hoeverhuisjeeenaquariumvoordummies.nl maar vast registreren.  ;D :p gaat een bestseller worden
 

Bijlagen

  • DSC_0035.jpg
    DSC_0035.jpg
    70,5 KB · Weergaven: 8
  • DSC_0733.jpg
    DSC_0733.jpg
    60,5 KB · Weergaven: 9
  • DSC_0006.jpg
    DSC_0006.jpg
    58,2 KB · Weergaven: 10
  • DSC_0033.jpg
    DSC_0033.jpg
    46,5 KB · Weergaven: 19
  • DSC_0079.jpg
    DSC_0079.jpg
    61,5 KB · Weergaven: 21
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

Probeer het anders eens met azijn wel achteraf goed de bak uitspoelen.

Groeten Dave
 
Re: Help bij opstarten nieuw aquarium !

He jongens,
Ik ben druk bezig geweest met de bak (en daarbij nog eens een presentatie op een congres moeten geven) en dus even niet meer gereageerd... ;D
Voorlopig gaat alles echter goed. Ik heb toch de vissen en de enkele lederkoralen nog tot overmorgen bij de eigenaar kunnen laten die er een kleiner aquarium voor had gekregen van een vriend.
Intussen heb ik de bak geplaatst naar mijn zin en het steen in twee grote containers zonder licht, maar wel met elk een goede afschuimer geplaatst in origineel zeewater van de oorspronkelijke bak. Intussen heel wat osmosewater gemaakt en gisteren zo'n 100 steen gestapeld en de bak 3/4 gevuld met deels origineel water en 80% "eigen zeewater" (osmose en Reef Cr). Ammonium en nitriet nooit aanwezig geweest, wel wat nitraat (heb nog een test van Tetra en daarop 15 mg/l; ga ook Salifert testen kopen)... Intussen staat een stevige pomp (4000 l/u) te blazen voor wat circulatie en ga ik morgen het aragoniet bijvoegen en de afschuimer en filter opstarten. Enkel in het begin had ik wat "geurtoename", vermoedelijk goed opgevangen met de afschuimers; het steen is voor een deel begroeid met een soort "poliepjes" (paars; voorlopig enkel blauw licht en daaronder lichtjes groen fluorescerend) en "roosjes" (rood/oranje schijfjes met tentakeltjes), die het blijkbaar goed doen en zich vermenigvuldigen (is misschien wel een soort "onkruid", ik weet niet wat het is, maar het moet wel sterk zijn).
Op het einde van de week gaan de vissen erbij; spaarzaam voederen en vooral hopen dat de 100 kg steen het blijft goed doen en voldoende is... Bovendien heb ik gemerkt dat het slechts een tiental vissen zijn (clowns en dergelijke). Ik houd jullie op de hoogte.
Groetjes, Jens.
 
Ok, hier nog een stand van zaken in de nieuwe bak.
Alle vissen doen het goed. Enkel één van de koralen heeft het moeilijk, waarschijnlijk heeft het het transport niet goed verdragen. We zijn nu dag 7 na het vullen met levend steen en water; dag 4 na het toevoegen van de vissen en lederkoralen.
Ammonium en nitriet nog niet gemeten; nitraat 2 ppm (salifert); Ca 400 mg/l; pH in namiddag 8,2. Alkaliniteit nog niet gemeten wegens technische problemen met de set (wordt aan gewerkt).
Voorlopig dus nog steeds alles goed. De afschuimer krijg ik bijna niet aan het werk. Was goed bezig met het levend steen in de containers, maar in de nieuwe bak kan ik de afvoer niet meer verhinderen zonder dat het water overstroomt... Nog even afwachten dus tot het water wat rijper is.
Ik heb foto's genomen (geen digitale); in de toekomst dus zeker nog te verwachten hoe de zaak evolueert. Voorlopig besluit ik dat donkere opslag van levend steen in containers met een flinke afschuimer in origineel zeewater uit een goede bak blijkbaar toch geen dramatisch afsterven veroorzaakt... Hopelijk moet ik dit binnenkort niet herzien.
Groeten
 
Re:doorkijkbak

:) :)hoi zeg die link naar side van jou werkt echt ni hoor ?heb je fotos van doorkijkbakken?

dank u steve
 
Bovenaan