Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Een Zeewater aquarium is geen veredelde goudvissenkom

mdanielse

So Little Time.......
Even stoom afblazen.....................:mad::mad:

Een groot aantal mensen lijkt een zoutwateraquarium(vooral de nano en de nano+) te zien als een veredelde goudvissen kom, lekker makkelijk en simpel. En ja..... als je alles vers hebt opgestart blijft er even wel iets leven, maar na een paar weken of paar maanden staat dan de vraag op het forum alles gaat dood/alg/flap/stip hoe komt dit toch. Pffffff, Heb er geen kracht voor om op zo'n topic te reageren. Je hebt nu eenmaal een basis aan apparatuur/kennis/klein beetje geld en wat tijd voor nodig om de boel in leven te houden, en een klein bakkie is in het algemeen zelfs nog een iets grotere uitdaging. Een behoorlijk aantal mensen doen dus NUL aan voorbereiding. Het valt me op dat dit soort topic's steeds vaker voorbij komen, ik word hier erg verdrietig van, al die totaal kansloze zielige beestjes. Fouten kunnen, en zullen we allemaal maken... maar sommige mensen, zucht................

Dus mensen: Een Zeewater aquarium is geen veredelde goudvissenkom

Einde frustratie.....adem in, adem uit, adem in, adem uit.

:biggrin:

Tjsa, het begint een hype te worden.. En elke winkel wil natuurlijk wel een bakje verkopen. Dan krijg je dit.

Helaas wil men vaak veel te veel in een klein bakje waardoor alles mis loopt. Ik denk dat een Nano met 1 nanovisje, enkele koraaltjes, een garnaaltje en een heremietkreeft, best te doen is voor een beginner. Hij zal zijn eigen aan regels moeten houden en daar zal hij onderzoek voor moeten doen. Er zijn helaas mensen die dat kleine beetje onderzoek niet doen. Maar dat is ook met katten en honden en whatever.

Dit word gewoon het algemene uitraas topic (zonder schelden) :)

Ow en BTW ik betrap mijzelf er ook nog steeds op dat ik regels probeer te buigen.... Inhouden is en blijft moeilijk!

Even stoom afblazen.....................:mad::mad:

Een groot aantal mensen lijkt een zoutwateraquarium(vooral de nano en de nano+) te zien als een veredelde goudvissen kom, lekker makkelijk en simpel. En ja..... als je alles vers hebt opgestart blijft er even wel iets leven, maar na een paar weken of paar maanden staat dan de vraag op het forum alles gaat dood/alg/flap/stip hoe komt dit toch. Pffffff, Heb er geen kracht voor om op zo'n topic te reageren. Je hebt nu eenmaal een basis aan apparatuur/kennis/klein beetje geld en wat tijd voor nodig om de boel in leven te houden, en een klein bakkie is in het algemeen zelfs nog een iets grotere uitdaging. Een behoorlijk aantal mensen doen dus NUL aan voorbereiding. Het valt me op dat dit soort topic's steeds vaker voorbij komen, ik word hier erg verdrietig van, al die totaal kansloze zielige beestjes. Fouten kunnen, en zullen we allemaal maken... maar sommige mensen, zucht................

Dus mensen: Een Zeewater aquarium is geen veredelde goudvissenkom

Einde frustratie.....adem in, adem uit, adem in, adem uit.
ik voel met je mee Jack. En zolang er ook mensen zijn zoals jou, blijf ik hopen dat het een keer goedkomt!

Plaats jezelf eens in de huid van een visverkoper. Ik mag geen namen noemen maar ik heb voor een zaak gewerkt waar men vroeg of een nemo wel bij een goudvis kon.... Als je dan zegt "kijk dat gaat niet want een nemo is zowiezo al zout water" dan kennen de mensen het verschil tussen zoet en zout nog niet eens.
Tja.... waarvoor ga je dan naar school vraag ik me nog af...

Een nano is al een uitdaging voor een gevorderde aquariaan dus de gemiddelde beginner houd een soort laatste rustplaats i.p.v. een nanoaquarium. Persoonlijk verbaas ik me altijd aan de bakjes met picasso dokters etc. erin.

Amice,
Net als met andere dieren houden zouden mensen, maar ook de winkeliers, zich meer in de verzorging moeten verdiepen.
De dierenverkoper die nee zegt tegen een klant moet ik nog tegenkomen. Aan de ene kant begrijpelijk aan de andere kant zou dit ook juist klanten kunnen opleveren. En ook zullen we zelf de hand in eigen boezem moeten steken.
Als voorbeeld, Wij hebben thuis een hond uit Spanje geadopteerd. Voordat we de hond mochten uitzoeken zijn we eerst door een soort ballotage gegaan. Dit gaat voor een aquarium misschien wel wat ver. Er zijn ook veel zoetwaterbakken in erbarmelijke staat.
Dwergeitjes voor 10 euro te koop en ga zo maar verder. Ik heb voor minder 10 geiten in mijn tuin dan 10 vissen in mijn zilte bak.

Ík lees al weken diverse fora en heb het gevoel dat ik nog niets weet......................
Ik blijf lezen
Over een paar weken ga ik ook met een bak starten. De bak heb ik al. Ik moet alleen eerst nog wat in huis doen.:p

Zolang we wettelijk nog dieren als dingen zien zal er weinig veranderen. Tenzij we allemaal naar die ene winkelier gaan die nee durft te zeggen.

Willem.

Er zijn zeer zeker winkeliers die neen zeggen! Echter koppige mensen gaan dan gewoon het dier op een ander kopen misschien iets duurder maar ze hebben het tenminste dan wel! Ik zei als winkel slechts 2 keer neen, verder aandringen en ik schepte het dier eruit en dikwijls met alle gevolgen vandien...

Amice,
Net als met andere dieren houden zouden mensen, maar ook de winkeliers, zich meer in de verzorging moeten verdiepen.
De dierenverkoper die nee zegt tegen een klant moet ik nog tegenkomen. Aan de ene kant begrijpelijk aan de andere kant zou dit ook juist klanten kunnen opleveren. En ook zullen we zelf de hand in eigen boezem moeten steken.
Als voorbeeld, Wij hebben thuis een hond uit Spanje geadopteerd. Voordat we de hond mochten uitzoeken zijn we eerst door een soort ballotage gegaan. Dit gaat voor een aquarium misschien wel wat ver. Er zijn ook veel zoetwaterbakken in erbarmelijke staat.
Dwergeitjes voor 10 euro te koop en ga zo maar verder. Ik heb voor minder 10 geiten in mijn tuin dan 10 vissen in mijn zilte bak.

Ík lees al weken diverse fora en heb het gevoel dat ik nog niets weet......................
Ik blijf lezen
Over een paar weken ga ik ook met een bak starten. De bak heb ik al. Ik moet alleen eerst nog wat in huis doen.:p

Zolang we wettelijk nog dieren als dingen zien zal er weinig veranderen. Tenzij we allemaal naar die ene winkelier gaan die nee durft te zeggen.

Willem.

Er zijn zeer zeker winkeliers die neen zeggen! Echter koppige mensen gaan dan gewoon het dier op een ander kopen misschien iets duurder maar ze hebben het tenminste dan wel! Ik zei als winkel slechts 2 keer neen, verder aandringen en ik schepte het dier eruit en dikwijls met alle gevolgen vandien...

Het doet me deugd dat er nog winkeliers zijn die nee durven zeggen.
Ik begrijp het dilemma wel. Ben ooit ook winkelier geweest en ik moet toegeven dat het soms erg moeilijk is om nee te zeggen.
Er zijn ook mensen die de indruk wekken er alles van af te weten.
Aan mij zal het niet liggen. Ik start rustig op en doe maar een kleine bevolking in de bak.

Ook een goudvis heeft recht op goede verzorging.
Die van mij zwemmen in een vijver van 6 kuub. en een filter voor 60 kuub:)

Ik heb het al zo vaak gezegd.
Mensen moeten gewoon een goed boek kopen en zich eerst gaan inlezen.
Maar dan krijg je dingen te horen als, ik hou niet van lezen.
Of, daar is het forum toch voor!
Kortom ze willen allemaal een prachtige bak, maar er iets voor doen, ho maar!
Zelf heb ik inmiddels meer dan 20 boeken staan, en je wilt niet weten hoevaak ik ze even inkijk.
Mensen laat die vis of dat koraaltje toch eens staan, en investeer in kennis, het is het waard!

Er zijn zeer zeker winkeliers die neen zeggen!

Inderdaad,

Ik ken ook zo een winkel waar ik ooit een "neen" kreeg. Wat zeer teleurstellend overkwam, maar resulteerde in een trouwe klantthumbs up

ps: het ging toen over een doktersvis.
Ik had toen een 130L en stond vast dat ik groter zou gaan.
Mijn gedachte was dat een kleine dokter wel enkele maanden in die nano kon en erna naar de grote.
Winkelier wist welk bakje ik had en zei dat dergelijke vissen beschikbaar waren als mijn grote bak volledig in orde was.

Spijtig genoeg ken ik dan ook weer winkels die zonder blozen een 60L nano verkopen met dokter en koraalduivel.
En als het moet nog een murene of octopus erbijop het muil

Back
Bovenaan