Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

de ontdekking van zout water

Ja, die wilde ik er ook niet uit halen;-) bedankt voor je advies!
Al vond ik het wel een rare kwast met al die lange tentakels....

Roy,
Kijk of je hem weer terug kunt vinden tussen het steen en houd hem dan gewoon een paar dagen in de gaten. Als je de typische waaiers ziet waarmee deze krabben voedseldeeltjes uit het water filteren (dan zie je ze ook duidelijk bewegen met hun waaiers, links, rechts, links, rechts) dan is het zeker een Porseleinkrab. Mocht je later alsnog van hem af willen laat maar weten, Arnhem is om de hoek kan hij bij mij altijd wel logeren in de sump tussen het steen. Daar heeft een aantal jaren een andere krab gewoond maar die is helaas door de kat gegrepen bij het verhuizen nadat ik van sump ben veranderd (sprong/viel bij het overzetten van de stenen op de grond en de kat was veel sneller dan ik :mad:).

Ja, volgens mij had hij inderdaad van die rare dingen waarmee hij spul uit het water filtert
Dus het zal inderdaad een porselein zijn ;-)....sorry voor jou
Als ik er nog een tegen kom zal ik aan je denken ;-)
Bedankt voor je input!

Groet

Roy

Lekker zelf houden ook nummer 2 mocht je die tegenkomen, heb er zelf ook al één zitten sinds de opstart. De meeste mensen zijn alleen zo 'paniekerig' als ze een krab zien en denken meteen dat het monsters zijn die al je vissen op gaan eten als ze je koralen verslonden hebben. 99% van de krabben die mee komen met het steen zijn echter onschuldige algen eters of nog beter, bijzondere dieren zoals porseleinkrabben. Hetzelfde geld overigens voor wormen, slakken, etc. voor al die dieren geld, neem gewoon de tijd om van die dieren te genieten en vang ze niet meteen uit tenzij je een goede quarantaine bak hebt. Ga rustig op zoek naar informatie en zodra je meer weet kun je ze altijd nog uitvangen en verwijderen, zeker als je op de normale, rustige manier opstart.

Wat dat betreft geef ik je gelijk Rainier dat weet je, bij mij huist ook vanalles en ik probeer ook velen te redden hier op het forum want vaak belandden ze voor niks in de sump. Nu dacht ik alleen bij deze juist afwijkende scharen te zien dus vandaar mijn reactie ;) Ben benieuwd naar foto's Roy, laat maar komen!

Op veler verzoek :-) en voor de broodnodige tips van jullie:
We hebben getracht zo veel mogelijk holen en doorgangen te maken om diepte te simuleren.
Tja, dat is moeilijk te zien natuurlijk op een foto.
We proberen iets links van het midden nog een soort van baai te maken .
Aanpassingen zetten we op de gevoelige plaat en hier op het forum.
Suggesties voor anders opbouwen zijn zeer welkom.
DSCN5001.jpg
Linker deel van de bouw

DSCN5002.jpg
Totaaloverzicht voorkant

DSCN5003.jpg
Linker ruitje

DSCN5004.jpg
Rechter ruitje

Ook hadden we een ontzettende nirtietpiek. Een krabbetje en een algetende slak hebben het helaas niet overleefd.
Ik heb de hele bodem met behulp van een potfilter (en het retourwater door een gafzak) schoon gemaakt.
Daarbij kwamen we dus de overleden diertjes tegen helaas.
We hebben een kleine 20 liter osmose bij gevuld (wat geknoeid en water uit het potfilter)
Toen ik eind van de dag het nietriet gemeten heb was hij redelijk goed......vast door het filteren en het osmosewater
Volgende week weer eens meten of mee nemen naar Nijmegen...just 2 b sure
Voor straks welterusten allemaal

Hartelijke groet

Roy

Heyyy Roy,gaat de goeie kant op :cool: mooie opbouw !!!!!
Liggen de stenen rechts in de bak zo goed als tegen het raam aan? Ik ben bang dat je er spijt van krijg aangezien je er niet meer met een magneet langs kunt om je raam schoon te maken(had ik namelijk ook in het begin).
verder zou ik je nog niet al teveel zorgen maken om je water waardes,als het over een week of 5 nog een drama is, dan is er echt wat loooossssss :)

Greetszzz, Jon

Hey Jon,
Inderdaad rechts liggen ze voor een groot deel te dicht op het raam. Ik kon geen andere manier bedenken om de slangetjes van de rifspoeling te verstoppen.
Het idee is dus om het daar deels dicht te laten groeien met kalkalg, en tot waar mogelijk weg te schrapen.
Water maak ik mij nog niet te veel zorgen om hoor...ik begreep van de baas hier thuis dat we morgen weer steentjes anders gaan leggen....dus voorlopig nog geen echte levende haveer bij in.
Eerst lekker op de kont zitten en al genieten van een stapel stenen hahahah
Heb je de kubus al op kunnen halen?

Groet

Roy

Hey Jon,
Inderdaad rechts liggen ze voor een groot deel te dicht op het raam. Ik kon geen andere manier bedenken om de slangetjes van de rifspoeling te verstoppen.
Het idee is dus om het daar deels dicht te laten groeien met kalkalg, en tot waar mogelijk weg te schrapen.
Water maak ik mij nog niet te veel zorgen om hoor...ik begreep van de baas hier thuis dat we morgen weer steentjes anders gaan leggen....dus voorlopig nog geen echte levende haveer bij in.
Eerst lekker op de kont zitten en al genieten van een stapel stenen hahahah
Heb je de kubus al op kunnen halen?

Groet

Roy

Ja,het ziet er niet uit maar erg handig! ik had er voor gekozen om het slangentje vol te laten groeien met klakalgen.....ieder zijn ding he ;)
we hebben gister de bak opgehaald, schrok nog best van de grote van de bak :p verder zag hij er echt super uit!! geen krassen stevig RVS frame toppie!
geniet ervan :)

Tja, dat is ook nog het overwegen waard...ach vandaag gaan we toch weer verleggen, dus toch nog een keer kijken of het iets anders kan
Ben benieuwd naar je nieuwe bak als hij er straks staat!
Ga je vast veel plezier aan beleven!

en hoe liggen de stenen er nu bij?

Overigens kan je best tegen een raam aanbouwen, als je het niet erg vind dat ze bealgen aan die kant dan. Had ik bij mijn grote bak ook toen, gedeeltelijk. Een voordeel was dat hier heeel veeel pods gingen huizen want daar kwamen geen vissen bij ;)

en hoe liggen de stenen er nu bij?

Overigens kan je best tegen een raam aanbouwen, als je het niet erg vind dat ze bealgen aan die kant dan. Had ik bij mijn grote bak ook toen, gedeeltelijk. Een voordeel was dat hier heeel veeel pods gingen huizen want daar kwamen geen vissen bij ;)

Ben er ook wel benieuwd naar!
blijft raar om je ouwe bakkie ergens anders te zien :cool: maar met Roy komt het wel goed hehe

Hier nog wat foto`s van de nieuwe inrichting....
We hebben toch weer een en ander op de schop gegooid en zijn nu heel tevreden.
Als ik het goed heb, als ik 2 weken goede waardes heb (nog laten testen door de experts bij Dabrowski) dan eerst bodembedekking?
Front.jpg
Links.jpg
Rechts.jpg

De middensteen ligt iets naar rechts, ligt los dus verplaatsbaar.
Maar eens kijken hoe het er uit gaat zien met zand over een tijdje ;-)
Kokerwormpje is mooindicht gegaan toen het lich uit ging, moet ik de lichtduur verlengen (nu 5 uur per dag 4 lampen)?
Pindaworm zag ik ook nieuwsgierig rondkijken tot de lamp er op scheen, toen kroop ie snel weg

Heb even wat metingen op een rijtje gezet....niet echt de meest perfecte waardes, maar ik zit dan ook nog in de opstart;
Zout ligt wat te laag, randje water zit tegen de bovenrand aan van het groene deel van dezoutdobber.
NO2 0 mg/l
PH 8
KH 5
NO3 50 mg/l
PO4 4 mg/l
CA 280 mg/l
Daarnaast 2 kleine glasanemoontjes plat gespoten met natuurazijn....als sneeuw voor de zon weg
Dit weekend maar weer eens meten..
Moet trouwens eerlijk zeggen dat ik niet het gevoel heb dat het druppelen in de buisjes eerlijke waardes oplevert...
"vullen tot aan de 5 (of 10) ml lijn, maar door de adhesie (of is het cohesie) van het water aan het buisje is dit al een verraderlijk iets.
En dan vraag ik mij af of de druppels die uit de flesjes moeten vallen allemaal het zelfde volume hebben.
Is er voor alle tests ook een electronische oplossing?

Groeten

Roy

Back
Bovenaan